Chester loopt stage bij ons en zit in het derde jaar van zijn studie Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht. Naast meewerken met het team, voert hij binnen de organisatie ook een verbeteropdracht uit. Een belangrijk onderdeel van zijn opdracht is het vinden van ‘de ideale klant’. Maar hoe vind je deze klant en hoe kan je hierop inspelen? Hier legt hij jullie graag meer over uit!
Wanneer je weet wie jouw ideale klant is, kan je hier je al je marketing- en communicatieactiviteiten op richten. Werken met deze ideale klant levert een aantal voordelen op:
Maar hoe kan je erachter komen wie de ideale klant is van jouw organisatie? Dat leg ik je stap voor stap uit!
Bij de stappen is het goed om jouw huidige klanten in het achterhoofd te houden. Met welke klanten werk jij graag samen en welke eigenschappen hebben deze klanten? Met welke klanten werk jij juist liever niet samen en door welke factoren lopen samenwerkingen niet zoals je wilt?
Jouw doelgroep is een specifieke groep mensen met een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Bij B2B richt je deze kenmerken op de verantwoordelijke/aanspreekpunt van de potentiële klant. In het geval van de Reclamestal is dit de marketingmanager van de klant.
Wat voor soort persoon/organisatie is jouw ideale klant? De normen, waarden en eigenschappen van jouw organisatie matchen vaak met die van de ideale klant. Probeer naast normen en waarden ook dieper in te gaan op de hobby’s, interesses en persoonlijkheid om de ideale klant écht goed te leren kennen (en begrijpen).
Het is heel belangrijk om te weten waar deze klanten te vinden zijn, zowel online als offline. Probeer in de schoenen van de klant te stappen en schrijf op waar je ze tegen zou kunnen komen:
Jouw klanten zijn niet op zoek naar jouw product of dienst, maar ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Daarom is het belangrijk dat je erachter komt wat precies zijn problemen en pijnpunten zijn. Als je dit weet, kan je hier met je marketingstrategie op inspelen.
Goede manieren om deze pijnpunten en problemen te onderzoeken zijn:
Alle verzamelde informatie over jouw ideale klant breng je vervolgens tot leven in de persona. Het is het makkelijkste om hier een format voor te gebruiken, zodat alles duidelijk op 1 A4’tje staat.
Het beste is om de persona met een aantal collega’s met verschillende functies te maken. Elke afdeling heeft zijn eigen mening over de ideale klant en het is belangrijk om deze perspectieven te combineren.
Heeft jouw organisatie hulp nodig bij de zoektocht naar jullie ideale klant? Wij kunnen je hier zeker bij ondersteunen. Kom gewoon eens langs voor een vrijblijvend gesprek en ontdek de mogelijkheden!