Zo belandt jouw nieuwsbrief niet in de prullenbak!


Zo belandt jouw nieuwsbrief niet in de prullenbak!

Reclamestal

Zo belandt jouw nieuwsbrief niet in de prullenbak!

22/11/2019

Zo belandt jouw nieuwsbrief niet in de prullenbak!

‘Money is on the list’, zeggen marketeers wel eens. E-mail marketing is één van de beste manieren om in contact te blijven met jouw doelgroep. Waar het bij sommige uitingen schieten met hagel is, kun je er met e-mail zeker van zijn dat de boodschap bij de ontvanger aankomt. Hoe je dit doet? Lees dit artikel dan eens!

E-mail is springlevend!

In tegenstelling tot wat veel mensen denken: e-mail is niet dood. Er wordt vanuit gegaan dat mensen door de overload aan e-mails, de e-mails niet meer zien en het daarom geen zin heeft om een nieuwsbrief te versturen. Zonde van de tijd, als hij toch meteen in de prullenbak verdwijnt. Niets is minder waar. Als je het goed doet kan het je omzet opleveren!

Maak het persoonlijk

Het klinkt logisch: als je iemand persoonlijk aanspreekt, voelt diegene zich aangesproken. Hier is nog winst te behalen: volgens de Nationale E-mail Benchmark 2019 wordt in maar 8% van de mails de ontvanger aangesproken met zijn of haar naam. Wanneer iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief kun je vragen naar zijn of haar naam. Deze kun je invoegen in jouw nieuwsbrief door gebruik te maken van tags.

Gebruik een ‘persoonlijk’ e-mailadres

Een andere manier om jouw nieuwsbrief persoonlijk te maken, is door de e-mail vanuit de naam van een medewerker te versturen. De ontvanger heeft dan niet het idee dat het vanuit een geautomatiseerd programma wordt verstuurd, maar dat het een persoonlijke e-mail naar diegene toe is. Tip: wordt jouw nieuwsbrief slecht geopend? Dan kan het zijn dat jouw nieuwsbrief bij veel mensen in de spambox is beland. E-mailadressen die beginnen met info@, social@ of nieuwsbrief@ kunnen worden gezien als spam. Probeer eens om de nieuwsbrief te versturen met een ander e-mailadres en meet wat het resultaat hiervan is.

Zorg voor interactie

Een nieuwsbrief krijgt steeds meer de functie van een website. Voorheen verwees je de ontvanger naar jouw website. Nu wordt het steeds belangrijker dat de e-mail interactief is. Dan kun je denken aan een formulier die in de e-mail wordt ingevuld en verstuurd. Of een menu in je e-mail, waardoor je meerdere pagina’s in je website kunt opnemen.

Aan interactieve e-mail zitten nog wel wat haken en ogen. Zo moet je hiervoor kunnen programmeren en moet je goed kijken naar hoe de e-mail ontvangen gaat worden. Om je e-mail te ontvangen moet je gebruik maken van een client (Gmail, Outlook, Hotmail, Apple Mail). Niet alle clients ondersteunen interactieve e-mail. De e-mail moet dus zo geprogrammeerd worden, dat deze er goed uitkomt te zien in de client waarin deze geopend gaat worden.

Is jouw e-mail responsive?

Van websites wisten we al lang dat deze responsive (schaalbaar) moeten zijn. Steeds vaker worden websites bekeken op mobiele apparaten, zoals telefoon of tablet. Bij e-mail is dit niet anders. Kijk dus kritisch naar jouw nieuwsbrief: hoe ziet deze eruit op mobiel? Wanneer deze er rommelig uitziet en niet responsive is, is de kans groot dat deze in de prullenbak verdwijnt.

Timing

Het versturen van de nieuwsbrief moet goed getimed zijn. Uit onderzoek (Nationale E-mail Benchmark 2019) blijkt dat de meeste nieuwsbrieven vaak ’s morgens tijdens kantooruren worden verstuurd. Toch kan het soms beter zijn voor de Open Rate (hoe vaak een nieuwsbrief wordt geopend) wanneer de e-mail in de middag of avond wordt verzonden. Duik dus in de statistieken van jouw nieuwsbrief om te kijken wanneer deze wordt bekeken en op welk apparaat. Doordeweeks worden e-mails namelijk nog vaak op een desktop of laptop bekeken en in het weekend vaker op mobiel.

Hou het kort

Je moet zorgen dat je de ontvanger prikkelt en ze daarom jouw nieuwsbrief willen lezen. Als je niet meteen de aandacht trekt, is de knop naar de prullenbak snel gevonden. We zullen er niet nóg meer woorden aan vuil maken: hou het gewoon kort.

Laat ons helpen!

Vind je het lastig om jouw doelgroep te bereiken via nieuwsbrieven? Wij maken en versturen ze graag voor je! Neem hieronder contact met ons op.

contact