Waarom moet je een huisstijl bewaken?


Waarom moet je een huisstijl bewaken?

Reclamestal

Waarom moet je een huisstijl bewaken?

07/08/2019

Waarom moet je een huisstijl bewaken?

Elk bedrijf heeft een huisstijl. Dit is de stijl waarmee het communiceert. Veel bedrijven laten een huisstijl maken door een reclamebureau en denken dat ze er dan zijn. Niets is minder waar: een huisstijl moet je bewaken zodat alle uitingen die naar buiten gaan in dezelfde stijl zijn vormgegeven. Onze designer Inge legt uit!

Word herkenbaar

Als bedrijfseigenaar, marketingmanager of marketingmedewerker ben je druk met het creëren van naamsbekendheid voor jouw bedrijf / werkgever. Mensen moeten jouw merk leren (her)kennen. Mensen herkennen een merk wanneer zij vaker het logo, de kleuren, teksten of afbeeldingen voorbij zien komen. Daarom is het belangrijk dat jouw merk er elke keer weer hetzelfde uitziet. Dit doe je met jouw huisstijl.

Een huisstijl creëert rust

Door het bewaken van een huisstijl creëer je rust. Zowel voor de kijker als voor de maker. Het mes snijdt aan twee kanten. De kijker hoeft niet bij elke uiting te kijken van wie deze afkomstig is, want hij of zij herkent de stijl van het bedrijf. Een bijkomend voordeel is dat de maker van de reclame uiting niet eindeloos hoeft te brainstormen hoe het er nu weer uit moet komen te zien. De basis is namelijk al bepaald!

Bewaak een huisstijl met je leven!

We hoeven je dus niet uit te leggen dat je een huisstijl moet bewaken met je leven! Maar hoe doe je dit? Wij raden onze klanten altijd aan om dat te doen door middel van een styleguide. In een styleguide staat met welke vormen, kleuren en lettertypen je communiceert. Als je het goed wilt doen, bepaal je zelfs de tone-of-voice: hoe praat je tegen jouw doelgroep? Door dit allemaal vast te leggen in een document zorg je er voor dat daarna iedereen in dezelfde stijl kan communiceren binnen het bedrijf. Handig als er nieuwe medewerkers worden aangenomen. Elk bedrijf is anders, dus is het handig dat nieuwe medewerkers binnen no-time de spelregels van jouw bedrijf leren kennen.

Een huisstijl leeft

Een huisstijl leeft: het wordt ouder met de jaren. Een goede huisstijl gaat levenslang mee, maar dit wil niet zeggen dat het altijd hetzelfde moet blijven. Ook een logo of website moet eens naar de kapper of is een toe aan een nieuwe outfit. Dit doe je door het merk te rebranden. Hierbij laat je de basis hetzelfde, want dit zorgt ervoor dat mensen je bedrijf blijven herkennen. Zijn jouw bedrijf en de huisstijl nog dikke maatjes? We helpen je graag bij rebranding. We kijken daarbij niet alleen of je huisstijl erbij loopt in een oude broek, maar ook hoe jouw bedrijf is gegroeid en of jouw huisstijl is meegegroeid. Nieuwsgierig? Neem dan contact met ons op!

contact