call-to-action


call-to-action

Reclamestal

Waarom is een goede call-to-action nodig?

18/01/2019

Waarom is een goede call-to-action nodig?

Online word je vaak verleid om iets te doen. Websites, e-mails of advertenties vragen je vaak om een bepaalde actie te verrichten. Maar hoe werkt dat dan precies en werkt het wel om te vragen actie te ondernemen. In dit artikel vertellen we je graag meer over de call-to-action en hoe deze te gebruiken!

Wat is een call-to-action precies?

Een call-to-action wordt ook wel afgekort als CTA. Het vertelt de lezer welke actie zij kunnen ondernemen. Een CTA kan zijn ‘Lees meer’ of ‘Vraag een offerte aan’. Niet alleen de tekst van een CTA is belangrijk, de kleur en vorm spelen ook mee. Een groene kleur wordt over het algemeen positiever ervaren dan een rode kleur en zorgt dus voor meer conversie. Denk dus goed na wat het doel is van je CTA en geef hem daarna vorm. Een goede CTA is bepalend voor de effectiviteit van je website, e-mail of advertentie.

CTA en conversie

Een call-to-action kan een conversiestarter zijn. Zorg dat deze goed zichtbaar is, dat hij opvalt in het design. Als je de lezer niet vraagt om een actie te verrichten dan doet hij dit vaak ook niet. Dus, wil je die offerteaanvragen omhoog krijgen? Dan zal je een duidelijke CTA moeten plaatsen om de lezer te verleiden erop te klikken.

A/B testen

Het testen van je CTA is essentieel. Test verschillende opties. Kleur, tekst en vorm kunnen daarbij verschillend zijn. Maar zorg ervoor dat je niet twee hele andere buttons test. Zo kun je moeilijk achterhalen waardoor de lezer sneller op een CTA klikt. Verander bijvoorbeeld alleen de kleur. Door deze versies naar twee verschillende groepen te sturen is het gemakkelijk te meten welke CTA het beste werkt. Daarna zou je nog naar vorm, tekst en plaatsing kunnen kijken. Zo optimaliseer je jouw call-to-action stap voor stap.

Tips voor een krachtige CTA

Er zijn dus drie elementen waarmee je kan testen wat het beste is voor de CTA. De vorm, de kleur en de tekst. Voor deze drie elementen hebben we een aantal tips op een rijtje gezet.

De vorm

  • Kies voor een rechthoekige vorm. Kies je voor ronde hoeken en is de boodschap makkelijker te lezen. Toch rechte hoeken? Als je een punt naar binnen slaat wijst de hoek naar de boodschap. Zo wordt de lezer naar de boodschap getrokken. Scherpe hoeken worden opgemerkt als een waarschuwing.
  • Zorg ervoor dat de buttons wel bij het design passen, maar toch opvallen. Dit kun je doen door de kleur, grootte of plaatsing die net even anders is dan de rest van het design.
  • Witruimte rondom de button zorgt voor extra aandacht. De CTA staat dan in het middelpunt.
  • Wil je meer aandacht naar de CTA? Door pijlen en lijnen in de kijkrichting te plaatsen wordt de CTA nog eens extra benadrukt.

Kleurgebruik

  • Er bestaat niet maar één goede kleur voor een CTA. Je zal dus toch moeten testen wat het beste werkt voor jouw doel.
  • Zorg voor een contrasterende kleur. Daardoor valt de CTA op en wordt er sneller geklikt.
  • Kleuren die vaak gebruikt worden zijn oranje, geel, rood en blauw.  Er zijn verschillende theorieën over wat de kleuren doen voor bepaalde acties. Toch zijn we ervan overtuigd dat je dit per project moet testen. Lekker proberen dus!

Tekst in een call-to-action

  • Houd je tekst kort. Zo’n 2 a 3 woorden zijn genoeg.
  • Kun je wat extra tekst kwijt bij de CTA, laat de lezer dan weten wat hij kan verwachten in een korte zin.
  • Maak de tekst groter dan de broodtekst en maak deze dikgedrukt. Zo is de CTA niet te missen!
  • Speel met de tijd. Woorden als ‘nu’ en ‘direct’ zorgen ervoor dat er sneller geklikt wordt. De lezer heeft gevoel dat hij snel moet zijn.
  • Zorg dat er niet te veel afhangt van de CTA. Als je moet kiezen tussen ‘Boek nu’ of ‘Meer info en prijzen’ ga je waarschijnlijk voor de tweede. Je zit nog nergens aan vast en kan eerst nog informatie inwinnen. Dat kan ook bij optie 1, maar zo voelt het dan niet.

Heb je genoeg informatie gekregen na dit artikel of heb je toch nog wat vragen? Dan mag je altijd contact met ons opnemen! We sparren graag verder.

Jaaaa je wil graag klikken hè? Klik maar, je kunt het!

contact