Ontwerpen van verpakkingen


Ontwerpen van verpakkingen

Reclamestal

Waar moet je op letten bij het ontwerpen van verpakkingen?

27/06/2019

Waar moet je op letten bij het ontwerpen van verpakkingen?

Als je een product wilt verkopen is een verpakking een goed middel om op te vallen. Verpakkingen zijn er in kleuren, vormen en maten. Waar moet je precies rekening mee houden bij het ontwerpen van een verpakking?

Regelgeving

We beginnen met iets wat niet zo sexy is. Normaal zouden we zeggen dat regels gemaakt zijn om gebroken te worden. Voor verpakkingen van sommige producten zijn er regels opgesteld waar een verpakking aan moet voldoen en waar je niet van af mag wijken. Denk eens aan producten in de voedingsmiddelenbranche. Deze producten moeten aan de eisen van de warenwet voldoen. Dit gaat vooral over de tekst die op de verpakking komt te staan. Wat zit er in de verpakking? Kan het zijn dat mensen een allergische reactie kunnen krijgen bij het gebruiken van het product? Tot wanneer is het verantwoord om de producten te gebruiken? Als deze informatie niet op de verpakking staat kan het zomaar zijn dat je een boete krijgt. Check dit daarom altijd vooraf. Een boete krijgen is voor niemand leuk!

Kleuren

Als je aan de slag gaat met het ontwikkelen van een verpakking moet je buiten de gebaande paden denken. Een verpakking moet opvallen tussen de andere producten die er naast in het schap liggen. Iets waarmee jouw product kan opvallen is het kleurgebruik van jouw verpakking. Kleuren kunnen een gevoel bij mensen oproepen. Groen wordt geassocieerd met biologisch, blauw en wit met frisheid en rood en geel worden vaak gebruikt voor de emoties plezier, gemak en genot.

Trends

Kleuren zijn trendgevoelig. Als we het bijvoorbeeld over een schap met bierflesjes hebben, zul je zien dat deze afgelopen jaren heel erg veranderd is. Er zijn door de toename van bierbrouwerijen ook veel nieuwe kleuren ontstaan. Vroeger domineerden vooral de kleuren groen, geel en bruin het bierschap. Doordat de ‘nieuwe brouwerijen’ wilden opvallen tussen de grote merken, kwamen er ineens allemaal hippe kleuren bij.

Vormen

Naast dat je over kleuren na moet denken, is het ook de moeite waard om naar de vorm van de verpakking te kijken. Ook hiermee kun je opvallen. Ga eens voor een schap staan en kijk hoe je collega’s het hebben aangepakt. Als je wilt opvallen met de vorm van jouw verpakking moet je wel weten waarvan je wilt afwijken. Ga ook in gesprek met fabrikanten van verpakkingen. Wat zijn de mogelijkheden? Een verpakking kan namelijk duurder worden als je wilt afwijken. Het kan zijn dat de drukker een ander stansmes nodig heeft om het karton in een bepaalde vorm te stansen. Hierdoor komen er natuurlijk extra kosten bij. Is het samen met die extra kosten nog haalbaar om de verpakking zo vorm te geven, of moet je jouw wensen bijstellen?

Denk in series

Waarschijnlijk maak jij als producent meerdere producten. Dan is het handig om na te denken over hoe jouw merk te herkennen is. Als je al jouw producten op een familiefoto zou zetten, is het dan een familie die het gezellig heeft met elkaar of zie je ergens tekenen van een familieruzie? Gebruik daarom kleuren en vormen die bij elkaar passen, maar zorg er wel voor dat de visueel ingestelde consument de producten goed kan onderscheiden.

Materialen

Bij het ontwerpen van verpakkingen heb je natuurlijk ook de keuze over welke materialen je gaat gebruiken. Met de materiaalkeuze kun je opvallen, maar ook iets veranderen. De komende jaren moeten we ervoor zorgen dat we meer materialen gebruiken die na gebruik nóg een keer gebruikt kunnen worden. Recyclen dus! Als je zou mogen kiezen: de resten van jouw verpakking in de oceanen of een tweede leven als speelgoed. Dan klinkt die laatste toch veel leuker?

De moraal van dit verhaal

De belangrijkste tip die we je kunnen meegeven is dat je moet gaan onderzoeken wat andere fabrikanten doen. Kijk hier eens kritisch naar. Wat vind je goed, maar vooral: wat zou jij anders doen? Wees hierin creatief. Het is juist stoer als je een nieuwe weg in durft te gaan met jouw verpakking. Je zult zien dat als jij voor een nieuw geluid in het schap kiest, dat je gaat opvallen. Heb je hulp nodig bij het ontwerpen van jouw verpakking(en)? Vergeet dan vooral niet om onze hulp in te schakelen. We helpen graag om van jouw product een eyecatcher te maken!

contact