Hoe vertel je het verhaal van de organisatie?


Hoe vertel je het verhaal van de organisatie?

Reclamestal

Hoe vertel je het verhaal van de organisatie?

16/10/2018

Hoe vertel je het verhaal van de organisatie?

Storytelling: je hebt er ongetwijfeld al eens iets over gehoord. Wist je ook dat het jouw organisatie krachtiger kan maken? Door het verhaal van de organisatie overal in door te trekken creëer je herkenning en kunnen mensen zich identificeren met de organisatie. Storytelling neemt niet alleen de doelgroep mee in het verhaal, ook binnen de organisatie weet men het verhaal achter het bedrijf. Een hot topic dachten wij. Maar 90% van de werknemers weet niet eens wat de missie en visie is van de organisatie waar zij werken! Tijd voor een lesje verhalen vertellen…

De basis van storytelling

Om een goede fundering te leggen voor storytelling heb je een duidelijke ‘why’ nodig van de organisatie. Wat is de visie en hoe onderscheid de organisatie zich van de concurrenten? Vanuit hier formuleer je een ‘why’. Waarom doet de organisatie wat hij doet. Wat zijn de drijfveren? Hier komt vaak een passie en doel naar voren. De ‘why’ maakt je uniek ten opzichte van je concurrenten.

De ‘why’ van de Reclamestal:

Amersfoort 1999. Het begint met een passie voor creatie. De weg start ruw, maar de wil om iedere dag iets beters te maken is groot. Een positieve vibe zorgt ervoor dat talent zich overal doorheen slaat. Geen kunstje dat op repeat staat. Humor als krachtig wapen en geen poespas. Rebelse creators vinden hun weg naar de stal en sluiten aan. Krachten gebundeld! Beter grappen, scherpe concepten en unieke presentaties.

Goede reclame hoeft echt niet uit een grachtenpand te komen.

De kracht van storytelling

Oke, je hebt nu een ‘why’ geformuleerd. En dan? Je kan natuurlijk niet elke keer hetzelfde verhaal vertellen. Maar dit is wel de basis voor bijvoorbeeld campagnes, een presentatie of interne meetings. De kracht van storytelling zit hem in een aantal onderdelen. Als deze in jouw verhaal terugkomen dan zit je goed! Hieronder lichten we deze onderdelen uit.

Verbinding

Als je het verhaal zo weet te beschrijven dat het herkenbaar is voor de doelgroep, zorgt dit voor verbinding. De doelgroep herkent zich in de organisatie en heeft het gevoel te worden begrepen. Door verbinding bouw je aan een groep mensen die vertrouwen hebben in de organisatie.

Beleving

Door een statische missie en visie om te draaien naar een passievol verhaal creëer je een beleving. Deze beleving kan zorgen voor inspiratie. Mensen kunnen geraakt worden door het verhaal of herkennen zich in wat de organisatie vertelt. Ze zullen jouw organisatie hierdoor beter onthouden.

Ordening

Vertel het verhaal van de organisatie niet in één keer, deel het op. Vertel elke keer een stukje meer. Dit maakt het voor mensen makkelijker om zich met een organisatie te verbinden. Als je maar één deel van het verhaal vertelt of gelijk alles in één keer deelt, heb je kans dat mensen zich er niet direct mee kunnen identificeren.

Sturing

Een verhaal kan mensen sturing geven, een duwtje in de goede richting. Zo kan het verhaal van de organisatie als motivatie fungeren of misschien biedt het wel de juiste oplossing voor de doelgroep. Door te inspireren of in te spelen op een probleem kan de organisatie net datgene zijn wat de doelgroep nodig heeft.

Betekenis

Zonder betekenis geen verhaal. Klinkt logisch misschien, maar het is belangrijk om na te gaan of het verhaal wat verteld wordt ook iets betekent voor de doelgroep. Als het verhaal geen betekenis heeft kun je het net zo goed niet vertellen!

Maak het verhaal niet mooier dan het is

Natuurlijk wil elke organisatie zijn verhaal zo mooi mogelijk verwoorden. Dat is natuurlijk ook goed, maar zorg ervoor dat het verhaal niet zijn geloofwaardigheid verliest! Storytelling beïnvloedt de marketing, je wil hiermee mensen aan de organisatie binden. Door een ongeloofwaardig verhaal bestaat de kans dat mensen de organisatie juist als onbetrouwbaar zien.

Wees transparant en maak het menselijk! Geef fouten toe, maar zorg altijd voor een positieve draai. Laat vooral de passie van de organisatie naar voren komen.

Interne storytelling

Vertel het verhaal aan de buitenwereld, zorg ervoor dat de doelgroep jouw organisatie gaat vertrouwen. Nog belangrijker: zorg dat je werknemers het verhaal kennen en er ook naar gaan handelen. Door de werknemers mee te nemen in het bedrijf, motiveer je hen. Je bent transparant en geeft aan wat je doelen zijn, zo kunnen de werknemers meehelpen het doel te behalen!

Kruip in de rol van de klant

Draai het eens om… Wat zou jij als klant van de organisatie willen zien of weten? Als je de klant begrijpt, kan je beter inspelen op het gevoel. Dit draagt bij aan het opbouwen van een betrouwbare doelgroep. Als organisatie zelf roepen dat je zo betrouwbaar bent en kwaliteit levert kan voor ongeloofwaardigheid zorgen.

Laat de klanten eens aan het woord, maak ze belangrijk. Als zij de ervaring met de organisatie delen geeft dit meer vertrouwen aan de doelgroep.

Hoe ziet een goed verhaal er dan uit?

In het boek ‘Brand Design’ staat een goed voorbeeld. Dit verhaal komt tot leven als je het leest, je proeft de sfeer en je hebt gelijk een bepaald beeld in je hoofd van hoe het eruit zou kunnen zien. Alleen door het lezen van de tekst word je nieuwsgierig. Dat is de kracht van storytelling!

‘Dames, we zijn gek op jullie, maar we zijn van mening dat elke man recht heeft op een plek waar hij even man kan zijn. Daarom hebben we besloten het oude ambacht van barbier nieuw leven in te blazen. Geen gezeik, knippen en scheren! Stap terug in de tijd, stap binnen bij Schorem Haarsnijder en Barbier! Wij werken ZONDER afspraak.’

En? Heb jij een bepaald beeld in je hoofd? Klopt deze met de werkelijkheid, want dan hebben ze hun verhaal perfect verteld. Check de website!

Wil jij ook meer doen met storytelling? Wij helpen je graag op weg. Kom een kop koffie drinken in onze stal!

contact