StalTalks #1: trends in de contentmarketing - Reclamestal

StalTalks #1: trends in de contentmarketing

Reclamestal

StalTalks #1: trends in de contentmarketing

24/02/2020

StalTalks #1: trends in de contentmarketing

De eerste editie van StalTalks zit erop! Het kennisevent waarin wij je op de hoogte stellen van de laatste trends, weetjes en cijfers. De eerste editie stond in het teken van contentmarketing. 3 specialisten uit de Reclamestal gaven korte, maar krachtige presentaties rondom dit onderwerp. Lieke, contentspecialist in de Reclamestal, trapte de middag af met een presentatie over de 6 belangrijkste trends voor 2020. Lees hieronder welke dat zijn.

1.      Video content

Als we het hebben over de trend in video content, gaat het vooral om korte video’s. Als bedrijf kun je video content goed inzetten om bijvoorbeeld je producten aan te prijzen. Dat video steeds belangrijker wordt, zien we ook terug in de cijfers van YouTube. Het platform staat inmiddels op nummer 3 van de grootste social media platformen. Vorig jaar steeg het aantal gebruikers met 700.000 naar totaal van 8.700.000. Naar verwachting komen daar in 2020 nog zo’n 720.000 bij.

2.      Geloofwaardige visuals

Vind jij het ook vreselijk als je een afbeelding tegenkomt van lachende mensen aan de vergadertafel? Wij ook! Stockfoto’s kunnen in 2020 écht niet meer. Ze zijn niet geloofwaardig en we knappen er zelfs op af. Om de betrouwbaarheid van je bedrijf te vergroten, is het belangrijk dat je visuals gebruikt met eigen beeld en het liefst met eigen fotografie.

3.      Bye Facebook, hello LinkedIn.

LinkedIn wordt een steeds belangrijker kanaal. Het aantal gebruikers groeit de afgelopen jaren met zo’n 200.000 per jaar. Facebook wordt daarentegen steeds onaantrekkelijker om te gebruiken. Dit komt door het aantal gebruikers dat jaarlijks sterk afneemt, maar ook door het feit dat Facebook naar een volledig betaald bereik toe wilt. Dat betekent niet dat we Facebook volledig moeten uitsluiten, want het behoort nog steeds tot de grootste kanalen. Het wordt alleen steeds lastiger om via Facebook organisch bereik te genereren. Iets wat met LinkedIn wél heel goed kan. Door de interactie met je volgers op te zoeken door de juiste vragen te stellen, zorg je voor interactie en meer organisch bereik.

4.      Interactieve content

Bij interactieve content kun je denken aan quizzen, enquêtes en virtual reality. Interactie opzoeken met je doelgroep kan sterk bijdragen aan de merkbeleving van een bedrijf. Het is vooral gericht op het vermaken van de consument, maar je kunt er zelf ook informatie mee verzamelen. Bijvoorbeeld door een poll in te zetten in Instagram Stories en aan je volgers te vragen welke content hun voorkeur heeft.

5.      Mobiel nóg belangrijker

Deze trend is al jaren gaande, maar opvallend is dat het aantal zoekopdrachten via mobiel nu ook sterk stijgt. Voorheen gebruikte mensen hun smartphone voornamelijk voor social media en werden veel zoekopdrachten nog via desktop uitgevoerd. Inmiddels wordt 54% van de zoekopdrachten via een smartphone uitgevoerd. Zorg er dus voor dat jouw content mobiel-proof is!

6.      Don’t push, pull!

Door fantastische, relevante content te maken, zorg je ervoor dat mensen dolgraag met jou willen samenwerken. Voorkom gladde salespraatjes, maar geef goed advies, deel je kennis en inspireer! Een goed middel om in te zetten hiervoor zijn podcasts. Mensen die een podcast luisteren, hebben volledige aandacht voor jouw verhaal. Wees niet bang om humor te gebruiken! 54% van de consumenten geeft namelijk aan dat hij of zij zich meer aangesproken voelt door een advertentie of uiting wanneer deze humor bevat.

cDit waren de 6 belangrijkste trends voor 2020 in de contentmarketing. Wil jij meer weten over contentmarketing of ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van contentmarketing? Kom eens langs voor een bakkie in onze Bananenbar!

Pssst! Je kunt je al inschrijven voor de tweede editie van StalTalks op donderdag 4 juni. Inschrijven doe je via deze link: https://reclamestal.nl/staltalks/

contact