Webtrends 2019


Webtrends 2019

Reclamestal

Webtrends 2019

18/01/2019

Webtrends 2019

Het is 2019, je surft op je mobiel wat op het internet van de ene naar de andere website. Dan word je helemaal verrast door die ene kenmerkende website met aantrekkelijke kleurverlopen en schaduwen. Op een blogpagina worden je ogen gestuurd naar een leesbutton door een behulpzame micro-animatie. Klik! Binnen 2 seconden is het artikel geladen en lees je met gemak en voldoening een artikel over een elektrische auto delen in jouw buurt.

We leggen steeds meer de aandacht op de gebruiksvriendelijkheid van de bezoeker. Alles wordt eenvoudiger gemaakt om snel te kunnen concentreren op wat belangrijk is. Dit zien we ook al jaren terug op het web. Het dient gebruikers voornamelijk om te voldoen aan de wensen en behoeftes van de mens. Welke webtrends zullen we dit jaar op het gebied van gemak zien?

Deep Flat Design

De afgelopen 5 jaar was Flat Design een populaire trend. De simpliciteit van een webpagina resulteert in een functionele en rustige uitstraling. Dit helpt de bezoeker te focussen op wat belangrijk is. Een plat uiterlijk is in de basis daardoor makkelijker te begrijpen. Tegelijkertijd blijft de inhoud ook langer plakken in het geheugen. Maar grijp je nog wel de aandacht van je bezoekers als iedereen Flat Design gebruikt? Als reactie hierop zul je in 2019 zien dat er meer dimensie wordt toegevoegd met Deep Flat Design. We zien steeds vaker dat schaduwen, kleurverlopen, reflecties en platte elementen worden opgestapeld voor een 3D effect. Zonder te vergeten dat minimalisme voor gebruikersgemak zorgt, zullen we de aandacht van bezoekers trekken met visuele gelaagdheid.

clearbit.com

AMP pagina’s

Nooit meer lang wachten op een ladende pagina! AMP, ook wel Accelerated Mobile Pages zoals deze zorgen ervoor dat het laden van pagina’s op mobiele devices aanzienlijk versnelt. Maar welke pagina’s moet je precies verbouwen naar AMP? Airbnb bedacht een strategie. Een homepage wordt misschien wel erg veel bezocht, maar is ongeschikt als AMP. Dit omdat de homepage van veel bedrijven frequent herontworpen wordt en de inhoud afhankelijk is van veel verschillende afdelingen.

Bron: medium.com, Scientias

Airbnb meent dat een zoekresultatenpagina veel geschikter is, omdat er genoeg verkeer is en weinig innovatie plaatsvindt. Net zoals een artikel. De vorm van een blogpagina verandert nauwelijks en wordt veel bezocht als deze ervaring prettig is. Zo heb je misschien al op Facebook het herkenbare blauwe bliksem icoon gezien dat verwijst naar hun Instant Articles. Bedrijven kunnen hun artikelen daarop publiceren. Gebruikers ervaren met AMP veel snellere content in een simplistische weergave. Facebook vertelt dat zij met Instant Articles 20% meer lezers trekken. Deze groei kan je dan ook terugzien in de doorklikratio. De snelheid die AMP kan opleveren maken dit alleen maar gemakkelijker voor de bezoeker. Je kan zelf bepalen welke pagina’s je als AMP wil vertonen, maar houd hierbij wel rekening met de inhoud. Een pagina met veel verschillende blokken en modules is hier bijvoorbeeld minder geschikt voor dan een blogpagina met veel tekst.

Bron: Facebook

instantarticles-gif

Google geeft de voorkeur aan een AMP pagina boven een gewone pagina voor mobiele bezoekers. Een voorbeeld van hoe zo’n AMP resultaat eruit ziet, zie je hier:

Hier zie je voor de groene URL een bliksemschichtje. Dit geeft aan dat het om een AMP pagina gaat.

Hier een voorbeeld van dit verschil: links zie je de AMP pagina en rechts de gewone responsive pagina:

AMP Pagina
Responsive Pagina

Dit geeft een duidelijk beeld dat de AMP pagina een stuk overzichtelijker is voor op een smartphoneschermpje, ten opzichte van de gebruikelijke pagina.

Animaties

Browsers kunnen steeds beter bewegende visualisaties aan. In ons dagelijks leven zien we bijvoorbeeld in messengers steeds meer GIF’s om onze digitale spreektaal te versterken. Ook websites zullen in 2019 steeds vaker afbeeldingen vervangen voor animaties om een boodschap efficiënter te communiceren. Het laat je website niet alleen meer leven, het is ook nog eens heel gebruiksvriendelijk. Op een hele soepele manier geef je met animaties de gebruikers een zetje in de juiste richting. In het voorbeeld hieronder zie je hoe prettig dit werkt:

Je kan natuurlijk ook je bezoekers op een heel leuke manier belonen voor hun acties. Dat levert een positieve gebruikerservaring op. Als voorbeeld een micro-animatie hieronder: een gebruiker is klaar met het invullen van een formulier en dit wordt bevestigd met het groene vinkje.

Een bezoeker begrijpt door middel van animaties sneller de boodschap van een pagina en onthoudt deze ook langer.

Al met al zullen we in 2019 meer vloeiende websites zien met betekenisvolle animaties, Deep Flat Design en AMP pagina’s die de bezoekers zo efficiënt mogelijk helpen naar het gewenste doel. Welke mogelijkheden zie jij om deze trends toe te passen binnen jouw bedrijf?

contact < Terug naar trends