Trends op kantoor


Trends op kantoor

Reclamestal

Trends op kantoor en je werkplek

18/01/2019

Trends op kantoor en je werkplek

Stel je eens voor… Je wekker gaat en die geeft je gelijk een update van het nieuws. Aangekomen bij het onderdeel verkeer blijkt er weer eens een dramatische file te staan. Snel spring je onder de douche en als je aangekleed bent klap je je laptop open op de keukentafel. Een uurtje thuiswerken zal genoeg moeten zijn om de file te omzeilen.

Je logt vanuit huis in op de server van kantoor en gaat aan de slag. Je telefoon geeft na een uurtje een melding dat de file bijna is opgelost. Precies op tijd voor de eerste afspraak van de dag, op naar kantoor dus. Tijdens de afspraak neem je plaats op een comfortabele stoel om alle zaken door te nemen. Na het gesprek settel je je aan een van de werkeilanden waar je samen met het team de vervolgstappen in kaart brengt en de rest van de ochtend samen verder werkt.

Lunchtijd, jullie gaan samen aan tafel in het bedrijfsrestaurant en sluiten de lunch af met een potje tafelvoetbal. In de middag voel je de vermoeidheid opkomen, dus zoek je een werkplek uit waar je ongestoord kan werken tot 4 uur. Want dan moet je toch echt met je dochter mee naar zwemles. Na afloop stort zij zich al snel weer op haar speelgoed, en rond jij de laatste taken van de dag af. Zonder moeite, want als alles online staat, hoef je niets écht op kantoor te doen. Je klapt je laptop dicht, en met die beweging ben je weer thuis. Tijd om aan het eten te beginnen.

Als maatschappij zijn we ieder jaar weer meer gericht op ons beeldscherm en de online wereld. Zo had begin 2018 slechts 2% van de huishoudens geen internetaansluiting, het laagste percentage in heel Europa. Shoppen gebeurt steeds meer online, volgens Marketingfacts is de wereldwijde e-commerce omzet met 20% gestegen in 2018. De hele wereld lijkt aan je voeten te liggen op het web, zowel op werk als privé. Alles gebeurt tegenwoordig online. Met alleen een laptop in je tas heb je altijd je volledige bureau bij je. Onze dagen vliegen voorbij terwijl we naar een variatie beeldschermen kijken. Archiefkasten blijven steeds vaker leeg nu alle processen gedigitaliseerd worden. Ondertussen zie je in de mode- en interieurtrends dat er steeds meer aandacht is voor materialen en herkomst. Juist de focus op het gevoel van de items, als contrast ten opzichte van alle glazen schermen waar we de hele dag naar kijken.

Bron: CBS

Werken zoals jij dat wil

Je vaste werkplek is niet meer zo bepalend als jaren geleden. Omdat mensen steeds makkelijker thuis kunnen werken zie je dat kantoren vaker een meer sociale functie vervullen dan alleen het faciliteren van een werkplek. Net als dat veel ZZP’ers een werkplek huren in een verzamelgebouw. Dat het kantoor een wat socialere functie vervult wil natuurlijk niet zeggen dat we de hele dag met z’n allen aan een grote tafel moeten zitten.

Werkplekken in de jaren 90.

In nieuwe kantoren is steeds meer behoefte aan flexibele werkplekken die verschillende behoeftes vervullen. Zo zie je in moderne kantoorruimtes plekken waar iemand in afzondering kan zitten bellen maar ook plekken waar teams samen kunnen werken. Ook zie je dat er rekening gehouden wordt met de verschillende behoeften van werknemers en dat er ruimtes ingericht worden met een eigen sfeer, uitstraling en functie. Zodat mensen ook op kantoor de keuze kunnen maken wanneer ze aan het werk gaan en wanneer ze behoefte hebben aan ontspanning. En als het kantoor vooral gebruikt wordt voor samenwerk-momenten, waarom zouden we dan van 9 tot 17 op kantoor moeten zitten? Misschien zijn we wel productiever om half 6 in de ochtend als de hele wereld nog stil is.

Vrijheid

Nieuwe balans tussen werk en privé brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Maar ook een vernieuwd type groepsgevoel. De groep werkende in Nederland wordt naar verhouding steeds jonger.

De generatie millenials, geboren tussen 1985 en 2000, zijn gevoeliger voor sociale factoren op de werkvloer en zijn bereid langer bij een werkgever te blijven als deze hierop inspeelt. Bijvoorbeeld door opleidingen en trainingen te faciliteren of andere activiteiten te promoten die de sfeer op de werkvloer ten goede komen. Dit gaat dan niet over financiële factoren. Maar bijvoorbeeld over de felle strijd die wij bij de Reclamestal iedere maand voeren om de eerste plek in de pool-competitie. Dit creëert niet alleen een positieve sfeer op de werkvloer maar zorgt er ook voor dat mensen meer betrokken zijn bij elkaar en het bedrijf. Wat ervoor zal zorgen dat ze zich beter inzetten en de verantwoordelijkheden nemen die komen kijken bij de flexibele werktijden en -plekken.

Bron: Generation Journey

Binnen Nederland kan je als bedrijf goed kijken naar hoe Nike dit aanpakt. Zij hebben hun werknemers alle vrije dagen gegeven die ze denken nodig te hebben. Zorgen ervoor dat werknemers kunnen sporten, en ook qua opleidingen gaan ze heel ver. En wat blijkt? Werknemers worden ambassadeur van niet alleen het product, maar ook van het merk als werkgever. En met die vrije dagen zit het ook wel goed, het is niet zo dat iedereen bij Nike nu ineens drie maanden vakantie per jaar opneemt.

Een glijbaan naast de trap of een voetbaltafel in de kantine zal niet voor iedereen een match zijn. Het is als werkgever echter wel belangrijk om erover na te denken wanneer en hoe je werknemers graag werken, maar ook hoe ze ontspannen en wat daarvoor nodig is. De flexibiliteit die je daarmee faciliteert zal zich terugbetalen in een hogere betrokkenheid van je werknemers.

glijbaan-kantoor-q42
Foto: Justin Livesey

De aaibaarheidsfactor

We zijn dus allemaal online, werken digitaal op flexibele plekken op flexibele tijden. In al die dingen is een grote gemene deler: we zijn continu in aanraking met plastic of glazen oppervlaktes van de computer, smartphone of tablet. Overgewaaid vanuit de mode- en interieurtrends zie je ook dat nieuwe kantoorruimtes veel meer natuurlijke elementen betrekken in het ontwerp, gericht op materialen en structuren en minder op kleurgebruik.

Met de natuurlijke materialen en structuren zie je natuurlijk wel dat het kleurgebruik zich daar op aanpast. Natuurlijke tinten voeren de boventoon, bloemenprints zijn weer hip en niet langer alleen voor de bank van je oma. Er zijn steeds meer onafgewerkte oppervlaktes als ruw baksteen, ongelakt hout en open plafonds. Oppervlakten die allemaal een eigen kleur met zich meebrengen. Planten staan niet meer in een plastic pot in een hoekje weggestopt maar worden prominent in de ruimte geplaatst, het liefste in stenen potten of manden. De natuur komt weer naar binnen. De kleuren zijn voornamelijk zacht met wisselende hout of steen tinten.

Planten komen ook veel terug in de andere interpretatie van de aaibare materialen, waar juist veel natuurlijke elementen gecombineerd worden met zware en luxe stoffen als velours en satijn. Hier komen de rijkere kleuren meer terug, denk hierbij aan de verschillende edelstenen. Aangevuld met de lichte kleuren van bloesem om het geheel in balans te houden.

Dat materialen zacht en aaibaar zijn in huidige trends zie je ook op kantoor. Met de veel wisselende werkplekken is akoestiek belangrijker dan voorheen. In open ruimtes waar veel overlegd wordt is geluid al snel een storende factor. Dit is eenvoudig en modieus op te lossen door bijvoorbeeld vloerkleden of gordijnen te gebruiken. Ook door planten naar binnen te halen of afscheidingen te maken van geluiddempend materiaal, haal je de trends naar binnen. Zo maak van het kantoor een aangename plek. De geluiddempende panelen boven de bureau’s zijn een trend die over is gewaaid vanuit de horeca. Hiermee kader je de ruimte niet af, demp je het geluid, maar blijf je wel binnen de ruwe en onafgewerkte stijl.

Dus heeft jouw kantoorruimte sinds begin jaren 90 geen update meer gehad? Pak het eens meer aan zoals je thuis zou doen. Kijk naar wat je echt nodig hebt aan opbergruimte en naar hoe je werknemers het liefste werken. Pas de ruimte daar op aan, en dan mag je best lekker uitgesproken kleuren of meubelstukken neer zetten.


contact < Terug naar trends