Social media trends 2019


Social media trends 2019

Reclamestal

Social media trends 2019

18/01/2019

Social media trends 2019

E-commerce

Het is 17.30 uur en je werkdag zit erop. Je loopt door de kou terug naar het station om vervolgens weer de trein naar huis te pakken. Eenmaal in de trein haal je je telefoon uit je jaszak en het eerste wat je automatisch opent, is Instagram. Je hebt steeds minder vaak zin om naar beneden in je feed scrollen, dus je klikt Stories aan. Je ziet een foto van een influencer met die mooie teddycoat aan die jij deze winter wilt hebben. Mét een kortingscode! “Swipe up” en rechtstreeks in het winkelmandje!

80% van alle Instagram-gebruikers volgen een bedrijf, waarvan 60% bekend raakt met een product of dienst. Minimaal 30% van alle Instagram-gebruikers hebben wel eens een product gekocht dat ze via Instagram hebben ontdekt. Instagram is essentieel voor je business en Instagram-fans kunnen we zien als leads. Het is niet alleen meer een platform waar je foto’s en video’s deelt, maar steeds meer een platform voor merken om hun producten of diensten tentoon te stellen aan hun doelgroep.

De Swipe-functie bevordert met name impulsaankopen. Een ander voorbeeld hiervan is de shopfunctie in de foto’s die terugkomen in je feed (zie afbeelding hieronder). Het product in de foto wordt getagd, met prijs en al. Na één klik kun je al je maat aangeven en door naar de kassa. Het is nu ook mogelijk om als consument deze shoppingitems op te slaan, waarna deze automatisch in je eigen winkelcollectie terechtkomen. Dit kun je terugvinden onder je saved items vanuit je profiel.

Bron: Teamnijhuis, Marketingfacts,

Micro influencers

Je hebt die teddycoat vandaag via Instagram gekocht, maar het was de influencer die ‘m aan je voorschotelde. Waarom je overgaat tot actie als zij deze promoot? Je vertrouwt haar! Als zij zegt dat deze jas superwarm en zacht is, dan geloof je dat. Dit vertrouwen is gebaseerd op de verbinding/connectie die jullie hebben, de merken waarmee ze samenwerkt die écht bij haar passen en interactie met andere volgers. Het voelt alsof je haar inmiddels persoonlijk kent.

Een micro influencer is iemand die tussen de 5K en 30K volgers heeft, zich richt op een eigen niche (bijvoorbeeld veganisme), deelt persoonlijke content en heeft een hele specifieke doelgroep. De gewone Instagrammer, jouw potentiële klant, bouwt veel sneller een band op met een micro influencer dan met mega influencer (heeft meer dan 1 miljoen volgers). Het geven van reacties en comments op de boodschappen van volgers is voor micro influencers simpelweg nog te ‘behappen’. Zij kennen hun doelgroep als de beste. Waar eerder alleen een gigantisch aantal volgers ertoe deed, zijn authenticiteit en geloofwaardigheid nu steeds belangrijker.

Stel: jij verkoopt met jouw bedrijf kookboeken met alleen veganistische recepten. Een specifiek onderwerp. Dan kan het lonen om dit jaar een samenwerking aan te gaan met een micro influencer die zich inzet op het gebied van veganisme. Dit is iemand die een relevante groep fans heeft opgebouwd en die jouw doelgroep gemakkelijk kan bereiken. Volgers vertrouwen deze persoon en voeren dagelijks gesprekken over van alles omtrent veganisme. Micro influencers zijn vaak enthousiast over samenwerkingen en er zit een ander prijskaartje aan. Dit hoeft niet altijd in de vorm van geld te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een fotoshoot zijn. Onthoud dat micro influencers altijd op zoek zijn naar het maken van toffe content. Wees creatief!

Bron: Frankwatching, Frankwatching

Voice

Je neemt even een pauze op werk, pakt je telefoon en antwoord op je WhatsApp-berichten met de voicerecorder. Vervolgens open je LinkedIn en na wat scrollen zie je dat je neefje een nieuwe baan heeft. Zijn ultieme droombaan! Die wil je direct even feliciteren met het goede nieuws. Je neemt met een voicefragment een leuke boodschap op en reageert erop via een privébericht. Easy peasy.

Voice is hot! LinkedIn kondigde vorig jaar al aan dat het mogelijk wordt voor gebruikers om voicefragmenten in privéberichten of aan comments toe te voegen. Waarom? Mensen spreken 4 keer zo snel als ze typen en dat maakt voicefragmenten een efficiënte manier van communiceren. Online shoppen, communiceren via social media en informatie vergaren wordt alleen maar sneller en gemakkelijker.

Hier blijft het echter niet bij: podcasts zijn booming! Podcasts zijn al langer dan een decennium aanwezig in onze wereld, maar pas de laatste jaren wordt het steeds populairder. Sterker nog, de verwachting is dat het aantal inkomsten die voortkomen uit podcasts, tussen 2018 en 2022 elk jaar met 30% zullen toenemen. Steeds meer bedrijven of influencers op social media, weten steeds meer fans via podcasts te bereiken. Op Instagram zie je veel populaire profielen die in hun bio via een link verwijzen naar hun podcast op, bijvoorbeeld, Spotify.

Bron: Bright, Techcrunch, Techrepublic, Strategy Business

Met de groeiende integratie van voicefragmenten en podcasts, is er een duidelijke trend zichtbaar waarin voice een steeds belangrijkere rol gaat spelen op social media. Genoeg reden om met jouw business te investeren in voice, door bijvoorbeeld je eigen podcastshow te beginnen. Zorg dat je daar bent waar potentie ligt voor jouw business en waar jouw doelgroep zich het liefst begeeft.

Bronnen:

contact < Terug naar trends