Search Optimalisatie


Search Optimalisatie

Reclamestal

Search Optimalisatie

18/01/2019

Search Optimalisatie

Kan je je nog herinneren dat je een zoekopdracht met precies de juiste woorden tussen aanhalingstekens moest zetten om het juiste resultaat uit Google te krijgen? Niet eens zo heel lang geleden… Het zoeken in de zoekmachines wordt ons steeds makkelijker gemaakt. Tegenwoordig kunnen we onze vraag gewoon aan Google stellen. Welke manieren van zoeken zullen we in 2019 nog meer gaan gebruiken?

Voice search

Voice search is niets meer dan een gesproken zoekopdracht. De technologie is gebaseerd op het gebruik van je stem om een zoekopdracht uit te voeren, of je computer of telefoon een opdracht te geven. Een bekend voorbeeld hiervan is Siri. Maar sinds augustus 2018 is ook Google Assistent in het Nederlands beschikbaar. Als je ‘Oke Google’ zegt wordt de app opgestart en kan je een vraag stellen. Bijvoorbeeld ‘Wat is de weersverwachting van vandaag?’. De weersverwachting wordt dan voor je voorgelezen. Stel Google elke vraag die in je op komt en hij zoekt het internet voor je af. Deze manier van zoeken zorgt ervoor dat de zoekopdrachten hele zinnen worden in plaats van enkele zoekwoorden.

Bron: Release Nederland

Voice search groeit enorm. Gemak dient de mens en met deze ontwikkeling kan je ook makkelijk onderweg een vraag stellen aan je device. Je hoeft je telefoon niet eens meer vast te houden! Wat betekent dit dan voor websites en hun vindbaarheid? Het belangrijkste is dat er bij voice search maar 1 resultaat naar voren komt. Anders dan bij de ‘traditionele’ manier van zoeken waarbij de gebruiker zelf nog kan kiezen welke van de zoekresultaten hij aanklikt.

Om goed te kunnen scoren met voice search moet je rekening houden met de vragen die jouw potentiële klant kan gaan stellen. Hier zal je ook de teksten van je website op moeten aanpassen. Zorg ervoor dat je de vraag in de tekst verwerkt én direct het antwoord geeft. Een goede plek om al deze vragen te beantwoorden, is een pagina met veel gestelde vragen of een kennisbank waarin je vragen verwerkt.

Bron: Statistieken voice search

Niet alleen op je telefoon, maar ook de smartspeaker van Google Home kun je gebruiken voor voice search. Deze smartspeaker zet je bijvoorbeeld in je woonkamer en wanneer je ‘Oke Google’ zegt, activeer je de voice search. Vraag je speaker een liedje af te spelen of misschien wil je tijdens je ontbijt wel weten wat het weer wordt vandaag. Of koppel het aan je verlichting. Zeg tegen de smartspeaker: ‘Oke Google, lampen aan in de woonkamer’. Hoppa, ineens is de woonkamer verlicht! Ideaal toch?

Featured Snippets

Een featured snippet is een zoekresultaat van Google dat altijd helemaal bovenaan staat. Dit resultaat geeft direct antwoord op de vraag van de gebruiker. Hieronder zie je een voorbeeld van een featured snippet:

Zoals hierboven al genoemd, worden zoekopdrachten steeds meer gehele zinnen of vragen. Als jij zorgt dat je deze vragen of zinnen al verwerkt heb in de websitetekst, wordt de kans groter dat jouw website verschijnt als featured snippet. De websitetekst moet dan wel helemaal in orde zijn. Gebruik 270 tot 300 woorden op de pagina waar de vraag in staat. Voor langere content is de structuur ook belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan opsommingen, tabellen en korte paragrafen. Schrijf de teksten altijd kort en bondig, dat is fijner lezen voor de websitebezoeker.

Maar als het antwoord al gegeven is via de featured snippet, wordt er dan nog wel doorgeklikt naar de website? Het antwoord is ja, want de featured snippet laat een samengevat antwoord zien. Het blijkt dat men vervolgens vaker doorklikt om nog meer informatie te lezen. Volgens de statistieken ligt de CTR (click through rate) veel hoger dan de normale zoekvertoningen. De CTR is het percentage kliks ten opzichte van het aantal weergaven.

Visual Search

Stel je bent op een feestje en je ziet iemand met Nikes. Je bent benieuwd waar je deze toffe schoenen kan kopen. Moest je je eerst nog in allerlei bochten wringen om hierachter te komen? Nu pak je gewoon je telefoon erbij, opent de Google Lens app (ja ook als je een iPhone hebt) en richt je telefoon op de Nikes. Er verschijnt een bolletje (zie onderstaande afbeelding) en als je hier op klikt, zie je een aantal websites waar de Nikes direct kunt bestellen. Een ander voorbeeld: je ziet in de winkel een tas die heel graag wil hebben, maar je vindt hem wat aan de dure kant. Je richt je telefoon op de tas en krijgt gelijk een aantal websites die de tas ook aanbieden. Zo check je gemakkelijk of hij ergens anders misschien goedkoper te krijgen is. Dat is nog eens makkelijk shoppen!

Visual search bestaat al wel een tijdje. Het is bijvoorbeeld al langer mogelijk om een foto in te laden in Google om te zoeken op die afbeelding (zoals bij Catfish). En ook binnen Pinterest kan je gebruikmaken van visual search. In de app zit een functie om je camera te openen en een foto te maken van bijvoorbeeld je koffiekopje. Op het moment dat je de foto maakt, zoekt Pinterest gelijk naar soortgelijke afbeeldingen of afbeeldingen die met het onderwerp te maken hebben. Uit de statistieken van Pinterest blijkt dat er in 2018 ruim 600 miljoen visual search opdrachten zijn geweest. Dat is 140% meer dan in 2017!

Bron: Pinterest

Waar het bij Pinterest om gerelateerde ideeën en inspiratie gaat, gaat het er bij Google om zo goed mogelijk antwoord geven op jouw zoekopdracht.

Net gaven we een voorbeeld voor producten met Google Lens. Maar je kan deze app ook heel goed gebruiken als je reviews wilt vinden van een restaurant of meer wilt weten over een monumentaal gebouw. In onderstaand filmpje wordt precies uitgelegd hoe Google Lens werkt.

Het is in 2019 dus belangrijk dat je je website klaar maakt voor visual search. Een webshop bijvoorbeeld kan hier veel profijt van hebben. Zorg ervoor dat de producten die je verkoopt goed op de foto worden gezet, zodat de search tools het product kunnen scannen en indexeren. Zo trek jij nog meer mensen naar jouw website!

Bronnen:

contact < Terug naar trends