On demand... Mand!


On demand... Mand!

Reclamestal

Alles on demand… Mand!

18/01/2019

Alles on demand… Mand!

Stel je voor… je wordt om 7 uur ’s ochtends gewekt door je slimme verlichting van Philips. Je hebt het graag warm als je opstaat, dus de Google Nest heeft inmiddels geleerd dat de verwarming tussen 7 en 8 uur op 20 graden staat. Je pakt wat eten uit je slimme koelkast. Deze heeft gezien dat je net de laatste melk hebt gepakt en bestelt meteen een nieuwe bij de supermarkt die alleen nog maar bezorgt. Voor tijdens het ontbijt zet je een van je favoriete deuntjes aan op Spotify. Als je de deur uit gaat, staat er een zelfrijdende auto klaar op de stoep. Je stapt in en opent het digitale dashboard. Je kan beginnen met werk, alles staat immers in de cloud. Toch besluit je eerst nog even Netflix op te starten om een stukje uit de eerste aflevering van Narcos, seizoen 21 te gaan kijken. De auto komt na een half uur rijden (uiteraard zonder file) aan op bestemming en je kan je werkdag beginnen. 

Het lijkt of deze toekomst nog erg ver weg is, maar veel van de genoemde diensten bestaan al. En wat hebben alle diensten in het verhaal gemeen? Ze zijn niet in jouw bezit, maar diensten die je alleen gebruikt als je ze nodig hebt. Deze diensten omschrijven we als ‘on demand’. Met ‘on demand’ wordt een dienst of product pas geleverd wanneer jij dit wil. Dit kan door middel van een abonnement of ‘pay-per-use’.

Welke ‘on demand’ diensten kennen we op dit moment al in Nederland? Je kunt denken aan bijvoorbeeld; Netflix, Spotify, Apple Music, Uber, Videoland, RTL XL, YouTube, Greenwheels, Foodora, OV-fiets, Swapfiets, and many more.

Veel van deze diensten zijn in de afgelopen tien jaar ontstaan en inmiddels uitgegroeid tot een aantal van de meest populaire bedrijven. Waarom is ‘on demand’ zo waardevol geworden?

BINGEWATCHEN OP JE GEMAKKIE

Wat is dan de belangrijkste factor dat we zijn overgestapt op diensten als Netflix en Spotify? Het woord is gemak. Neem bijvoorbeeld Netflix. Dankzij Netflix is het voor ± 3 miljoen Nederlandse abonnees niet meer nodig kasten vol DVD’s te hebben of naar de Videotheek (wie herinnert het zich nog?) te gaan om er eentje te huren. Daarnaast is Netflix inmiddels goed voor 32% van het marktaandeel in kijktijd voor video on demand. 3 miljoen abonnees wil trouwens niet zeggen dat er net zoveel kijkers zijn. Omdat er vaak meerdere gebruikers op één abonnement zitten, wordt het totale Netflix-publiek op ongeveer 1/3 van de Nederlandse bevolking geschat. Met een Netflix-abonnement en een apparaat om het op af te spelen heb je een gigantisch aanbod aan films, series en documentaires tot je beschikking. En met de komst van interactieve Netflix-films (Black Mirror: Bandersnatch) wordt het aanbod alleen maar interessanter voor wie graag zelf bepaalt.

Daarnaast is Netflix inmiddels goed voor 32% van het marktaandeel in kijktijd voor video on demand. 3 miljoen abonnees wil trouwens niet zeggen dat er net zoveel kijkers zijn. Omdat er vaak meerdere gebruikers op één abonnement zitten, wordt het totale Netflix-publiek op ongeveer 1/3 van de Nederlandse bevolking geschat. Met een Netflix-abonnement en een apparaat om het op af te spelen heb je een gigantisch aanbod aan films, series en documentaires tot je beschikking. En met de komst van interactieve Netflix-films (Black Mirror: Bandersnatch) wordt het aanbod alleen maar interessanter voor wie graag zelf bepaalt.

Bron: Dutch Cowboys, Dutch Cowboys

ALLE MUZIEK IN ÉÉN APPJE

Hetzelfde geldt voor Spotify, die muziek legaal streamen mogelijk heeft gemaakt voor zo’n 6,2 miljoen (waarvan 3,3 miljoen betalende) Nederlandse gebruikers. Men dacht immers dat na de komst van het internet – en daarmee illegaal downloaden – de muziekindustrie ingestort was. De muziekindustrie is nu inmiddels ‘gered’, de vorm van betaling is alleen van het kopen van een cd naar een grote gedeelde database met daarin bijna alle muziek gegaan. En dat binnen bereik van 1 of 2 clicks. Het besparen van ruimte en de moeite van een fysieke aanschaf maakt het voor de gebruiker waard om te kiezen voor ‘on demand’.

Bron: Nu.nl

SYNERGIE IS DE TOEKOMST

In de toekomst zullen de verschillende diensten steeds meer synergie met elkaar vertonen. Dit betekent dat je Spotify straks niet alleen maar op je Smart TV of Bluetooth Speaker automatisch werkt, maar deze ook geïntegreerd zal zijn in het dashboard van de zelfrijdende auto. Met de komst van Tesla is de elektrische auto immers op de kaart gezet, in navolging daarvan verwacht bijvoorbeeld Volvo vanaf 2025 dat meer dan de helft van de verkochte auto’s elektrisch zal zijn. Veel nieuwe Tesla’s kunnen op dit moment al bijna autonoom rijden en o.a. Google, Uber & Waymo testen al met zelfrijdende auto’s. Het lijkt erop dat er op het gebied van vervoer ook een hoop gaat veranderen. Maar stel dat dit gebeurt, wat betekent dat dan precies?

NOOIT MEER ZELF RIJDEN

Op het moment rijden zijn er 3 miljoen auto’s in Nederland, deze staan 95% van de tijd stil. Zonde! Stappen we over naar zelfrijdende auto’s die je op het moment oproept dat je ze nodig hebt, hoeven auto’s theoretisch gezien nooit meer stil te staan. Het aantal auto’s zou drastisch verminderd kunnen worden en stel je voor, zo ook het aantal files! De auto’s passen zich door middel van onderlinge communicatie meteen aan elkaars snelheid aan (wat mensen niet altijd van harte lijken te doen… ;))

Maar dit zal niet zomaar gaan veranderen, aangezien het bezitten van een auto altijd nog een enorm statussymbool is. En natuurlijk vinden veel mensen autorijden ook gewoon leuk. Toch zien we dat de populariteit van leasing aanzienlijk stijgt. Het risico van een auto bezitten met de bijbehorende kosten verdwijnt. Ook zag autodeler Greenwheels het aantal abonnees afgelopen jaar met 43 procent toenemen. En in tegenstelling tot lease, betaal je bij Greenwheels echt alleen voor de tijd dat je daadwerkelijk in de auto zit.

Bron: Trouw, RTLZ

‘I WANT IT ALL AND I WANT IT NOW’

‘On demand’ zal de standaard worden en wat gebruikers zullen verwachten. Het gemak van ‘on demand’ en de voordelen op het gebied van o.a. ruimtebesparing en milieu zijn te belangrijke argumenten om te negeren. Ook op professioneel gebied zien we de toegevoegde waarde van ‘on demand’ steeds meer terug met het werken in de ‘cloud’ en projectmanagement tools met 24/7 beschikbaarheid. Mede door technologische ontwikkeling en de toenemende waarde van gebruiksgemak is het absoluut geen gek idee om voor jouw bedrijf te kijken wat de waarde is van ‘on demand’, of nog belangrijker: wordt…

Dus, welke mogelijkheden zijn er voor jouw bedrijf om ‘on demand’ in jouw diensten of werkzaamheden te verwerken?

P.S. Weet je nou niet waar het woord ‘Mand!’ in de titel op slaat? Kijk vooral even onderstaand filmpje.

Bronnen:

contact < Terug naar trends