Kunstmatige intelligentie


Kunstmatige intelligentie

Reclamestal

Personalisering van marketing door kunstmatige intelligentie

18/01/2019

Personalisering van marketing door kunstmatige intelligentie

‘Hé Siri, ik wil graag nieuwe sneakers.’ Op je iPhone XI opent de app met jouw persoonlijke assistent. Gelijk verschijnen er een aantal Nike Air Max, want dat zijn jouw favoriete schoenen. Er zijn een paar modellen uitgelicht. Dat is lastig kiezen, want ze zijn alle drie helemaal jouw ding. Uiteindelijk kies je een paar en jouw assistent zet dit model in het winkelmandje. Ze heeft gelijk voor je uitgezocht waar deze sneakers het goedkoopst te krijgen zijn, want ze weet dat jij van koopjes houdt!

Je assistent merkt aan jouw zoekgedrag dat je nog niet uitgeshopt bent en biedt je een voorstel van een leuke set die perfect bij je nieuwe sneakers past. Top! Leg maar in het mandje zeg je tegen je iPhone XI. En hoppa, alles staat in het winkelmandje met de juiste maten en de laagste prijzen.

Deze persoonlijke assistent is er niet alleen voor shopadvies. Ze kan ook fungeren als lifestylecoach, personal trainer en psycholoog. Ze kent je door en door en weet precies wat je nodig hebt. Voel je je down? Dan weet ze je op te beuren! Twijfel je of je dat stukje taart moet eten? Dan biedt ze je een alternatief. Alles om jou gelukkiger te maken en je persoonlijke doelen te behalen.

Je persoonlijke assistent, daar droomt iedereen van toch? We hebben onze telefoon toch altijd bij ons. Dit alles kan in de toekomst door kunstmatige intelligentie (KI). Dit is een systeem dat continu leert van jouw (zoek)gedrag. Zo kan het systeem dus ook leren wat jouw gedrag is op je telefoon en kan daaruit opmaken waar je naar op zoek bent, hoe je je voelt en wat je bezig houdt. Het lijkt perfect, iemand die precies weet wat je nodig hebt en je kan opbeuren zonder dat je iets hoeft te vertellen. Op dit moment kun je al via verschillende apps je lifestyle verbeteren, mindfullness oefeningen doen en kleding shoppen. Maar alles in één app, die volledig aan jou is aangepast? Dat is er nog niet.

Alexa weet wat jij nodig hebt

Door middel van kunstmatige intelligentie (KI) leert bijvoorbeeld een website wat je koopgedrag is en past zich hier op aan. Een van de voorlopers op zo’n soort systeem is Amazon. Zij hebben van hun systeem een persona gemaakt, genaamd Alexa. Je maakt hierbij gebruik van voice search. Vraag je bijvoorbeeld om toiletpapier dan weet zij welk merk je graag wil of ze doet je een voorstel. Uiteindelijk moet Alexa zo slim zijn dat ze kan voorspellen wat je gaat kopen, nog voordat je het zelf weet.

Bron: Marketingfacts

Alexa-amazon-voice-AI

Feiten en cijfers

Nederland loopt voor op de rest van Europa als het gaat om KI. We zijn praktisch ingesteld. Ons land  is erop gericht om het werk gemakkelijker te maken.Toch weet de gemiddelde Nederlander nog heel weinig over wat de mogelijkheden zijn. Uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt zelfs dat de meeste respondenten bang zijn voor de gevolgen van KI. Ze zijn voornamelijk bezorgd over de risico’s en het gevoel dat KI gemakkelijk gemanipuleerd kan worden.

Bronnen: Marketingfacts, UVA

Voorzichtig worden de eerste KI systemen ingezet. Zo ook bij de Nederlandse telecomprovider Simpel. Zij hebben KI ingezet om te onderzoeken waarom veel bezoekers niet voldoende hadden aan de online selfservice. Door deze inzichten konden zij inspelen op die problematiek en wat bleek? De telefoontjes naar het callcenter zijn met 32% gedaald!

Bron: Adformatie

Is persoonlijke marketing door kunstmatige intelligentie de toekomst?

Moeten we op onze hoede zijn voor deze technologie? Dat is de vraag die steeds meer gesteld wordt. Het heeft ook twee kanten. Op het gebied van marketing kan het zeker iets opleveren. Een systeem dat voor zichzelf denkt en steeds meer kennis vergaart om marketingtools of onderzoek beter in te kunnen zetten. Dat bespaart een hoop tijd en geld. Maar waar ligt de grens van KI?

De grens ligt bij het ethische aspect van KI. Het moet voorlopig een technologie blijven die wordt gebruikt voor marketing of bedrijfsprocessen, maar we moeten ervoor waken dat het niet een te menselijke vorm krijgt. Wanneer dat gebeurt, kan dit ervoor zorgen dat we het gevoel krijgen de regie niet meer in handen te hebben.

We gaan toe naar een toekomst waarin marketing nog persoonlijker wordt. Er komt een moment dat we online persoonlijk worden aangesproken en dat alle apps en sociale media precies weten wat we willen zien en willen hebben. Voor de marketingactiviteiten zal dit positief zijn. Er kan heel specifiek getarget worden. Dit resulteert in een effectieve inzet van je marketingbudget. Je advertentie wordt alleen getoond aan de personen die écht relevant zijn en die bijna voor 90% zeker overgaan tot aankoop.

contact < Terug naar trends