TikTok: wat is het en moet ik er wat mee?


TikTok: wat is het en moet ik er wat mee?

Reclamestal

TikTok: wat is het en moet ik er wat mee?

07/11/2019

TikTok: wat is het en moet ik er wat mee?

Rustig maar, het ligt niet aan jou. Als je geen tieners in huis of je directe omgeving hebt, is de kans groot dat je er nog nooit van hebt gehoord. Dat betekent niet dat je dit blog maar over kan slaan en verder kan gaan met je leven. Want met maar liefst 800 miljoen gebruikers wereldwijd, is TikTok groter dan Snapchat en Twitter samen. Het is dan ook het snelst groeiende social media platform op dit moment. Niet een om te negeren dus!

Wat is TikTok?

TikTok is een app waarmee je korte muziekvideo’s maakt. Deze kan je vervolgens delen met jouw volgers en de rest van de wereld. De video’s hebben een lengte van 3 tot 15 seconden. Daarnaast kan je video’s van maximaal 60 seconden maken in een zogenaamde loop. Zoals ze zelf zeggen:

“TikTok is the leading destination for short-form mobile video. Our mission is to empower and share the world’s imagination, knowledge, and moments that matter. The platform is a home for creative expression through videos that create a genuine, inspiring, and joyful experience.” https://www.tiktok.com/en/

Wat TikTok onderscheidt van andere platformen als Facebook en Instagram, is dat deze zich echt kenmerkt door creativiteit. Het lijkt daarmee erg op het wijlen Vine dat een snelle dood gestorven is toen Instagram soortgelijke functionaliteiten begon uit te rollen. Bij TikTok draait het écht om het maken van toffe content en gebruikers zien het minder als een social media platform. Het heeft hiermee volgens de jonge Tim van der Wiel (19) – oprichter van Go Spooky – dan ook zeker de potentie om ‘het nieuwe Instagram te worden‘.

Is TikTok nieuw?

Eigenlijk niet echt. Ondanks dat de meeste 25-plussers in Nederland er waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben, bestaat de app “al” sinds september 2016 onder de naam Douyin. Dat ken je al helemaal niet? Niet zo gek; deze app is specifiek voor de Chinese markt. Ontwikkelaar ByteDance zag het aantal gebruikers binnen een jaar groeien naar 100 miljoen gebruikers. Na dit succes was het tijd om een internationale variant te ontwikkelen, die in september 2017 werd gelanceerd onder de naam TikTok. De apps gebruiken beide exact dezelfde software, maar de netwerken staan los van elkaar vanwege restricties door de Chinese overheid. Een paar maanden later kocht ByteDance de eveneens Chinese app musical.ly voor een slordige 1 miljard (!) dollar. In augustus 2018 werd besloten deze samen te voegen tot één app en verder te gaan als TikTok.

Feiten

  • De app is beschikbaar in ruim 150 landen en 75 talen
  • In oktober 2018 was het de meest gedownloade app in de VS
  • TikTok is niet verkrijgbaar in China
  • In februari 2019 waren TikTok en Douyin samen goed voor 1 miljard downloads
  • Gebruikers spenderen 2x zoveel tijd op TikTok als op Instagram
  • In Nederland heeft TikTok rond de 3,5 miljoen gebruikers.

Wat kan je ermee als merk?

Nog niet veel merken begeven zich op TikTok. Tuurlijk, grote namen als Coca-Cola, Calvin Klein en HEMA hebben al hun eerste campagnes op dit kanaal gelanceerd. Maar het kanaal is nog relatief vrij van commerciële content. Jouw kans om echt te pionieren op dit platform en te ontdekken wat wel en niet werkt bij de doelgroep. En ja: óók als jouw merk zich niet specifiek richt op tieners. Want ook al is zo’n 40% van de gebruikers op dit moment tussen de 10 en 19 jaar, als het succes van TikTok op dit niveau doorgaat, zullen ook steeds meer ouderen zich eraan wagen. Tieners staan er nu eenmaal om bekend om de platformen van de toekomst als eerste te ontdekken.

Begin gewoon

Begin dus met het aanmaken van je eigen account en ga aan de slag! Zorg er wel voor dat jouw toon en stijl aansluit bij de doelgroep, maar óók bij jouw merk. Sla je de plank hier mis, dan zullen jongeren dat niet snel vergeten en kan je een verdere carrière op TikTok wel vergeten. Belangrijk is dat je dus eerst de cultuur van dit kanaal leert kennen. Dat kan je alleen doen, door actief te zijn op het medium. Dus maak dat account, volg wat populaire gebruikers en ga oefenen met het maken van je eigen content. Doe dat totdat je doorhebt hoe het kanaal werkt, wat de gebruikers interessant vinden en hoe ze met elkaar interacteren.

“For a business to be successful on TikTok, they need to first be active on TikTok,” said Mike Prasad, CEO of Tinysponsor. “[Give] users a reason to follow you.”

Werk samen met grote TikTokkers

De zogenaamde influencers zijn voor dit kanaal mega belangrijk. De grootste Nederlandse TikTokker is Sara Dol. Met maar liefst 1,6 miljoen volgers heeft deze nét 18-jarige van TikTok inmiddels haar beroep gemaakt. Maar ook de macroinfluencers – met een wat kleiner volgersaantal dus – kunnen goed zijn voor jouw merk. Laat hen zien hoe ze jouw merk gebruiken in hun dagelijks leven op een rauwe, authentieke manier. TikTok heeft de fijne eigenschap om echt goede content sowieso te belonen met meer bereik; los van volgersaantallen dus.

Start een hashtag-challenge

Deze challenges brengen een leuk spelelement in de app. Het idee is eigenlijk heel simpel. Je claimt (of koopt wanneer dat kan) als merk een hashtag die past bij jouw merk of campagne. Je zorgt dat er een demovideo komt; of van je eigen kanaal of in samenwerking met een influencer. Vervolgens lanceer je de challenge en is het idee dat gebruikers die demovideo zo goed mogelijk gaan nadoen. Op deze manier ontstaat er een hoop user generated content. Veel leuker natuurlijk dan alleen maar jouw content de wereld in slingeren en hopen dat mensen het zien. Op deze manier gaan gebruikers écht met jouw merk aan de slag.

Er worden langzaam ook mogelijkheden uitgerold om te adverteren op TikTok. Dit staat nog echt in de kinderschoenen – zeker in Nederland. Uit een uitgelekt pitch document blijkt dat de volgende advertentievormen worden overwogen: Brand takeover: een fullscreen advertentie om gebruikers naar een locatie buiten TikTok te sturen.

  • In-feed native video: advertentie in de ‘for you’ feed van TikTok. Deze video verschijnt dus tussen de andere video’s die voor jou worden aanbevolen op basis van je gedrag binnen de app.
  • Hashtag-challenge: de eerder genoemde hashtag die gesponsord kan worden.
  • Lenzen of filters: 2D, 3D of AR. Deze lenzen zie je ook terug bij Snapchat.

Ons advies

Ga juist voor die echte, authentieke (ja daar is dat woord weer) content en probeer het dus eerst zonder te adverteren! Op die manier claim je echt jouw plek op het kanaal en zullen gebruikers jouw content ook wíllen zien (in plaats van dat ze het in hun gezicht geduwd krijgen).

contact