StalTalks #2 - Visuele merkidentiteit - Reclamestal

StalTalks #2 – Visuele merkidentiteit

Reclamestal

StalTalks #2 – Visuele merkidentiteit

06/08/2020

StalTalks #2 – Visuele merkidentiteit

Tijdens StalTalks #2 hebben onze specialisten het gehad over branding. Guus, designer in de Reclamestal, vertelt in zijn presentatie over visuele merkidentiteit. Bekijk hieronder de presentatie! Liever lezen? Onder de video vind je een korte samenvatting van zijn verhaal.

Wil jij bij StalTalks #3 zijn? Schrijf je in via deze link.

Wat is een visuele merkidentiteit?

Waar denk je aan als je langs de snelweg een grote, gele M ziet? Of een appel met een hap eruit? Als het goed is, weet je het meteen. McDonalds en Apple zijn twee voorbeelden van merken met een ijzersterke visuele merkidentiteit.

Merkverhaal > Visuele merkidentiteit > Merkverhaal

De visuele merkidentiteit is de verwezenlijking van jouw merkverhaal. Voordat je je visuele merkidentiteit bepaalt, is het dus belangrijk om het verhaal helder te hebben en daarop de visuele merkidentiteit aan te passen. Deze dient vervolgens in alle facetten het merkverhaal uit te dragen. Hoe authentieker en sprekender, hoe beter.

Waarom is een visuele merkidentiteit belangrijk?

Organisaties met een sterke merkidentiteit kunnen hun producten of diensten beter aan de man brengen, hun marktaandeel vergroten en nieuwe doelgroepen aanboren. Het helpt om de aandacht te trekken van potentiële klanten, wat zorgt voor een groter bereik en meer vertrouwen in je merk. Bedrijven met veel continuïteit in hun merkidentiteit worden vaker gezien als betrouwbaar en professioneel.

Tenslotte is een sterke visuele identiteit cruciaal voor de groei van je organisatie. Niet alleen vergroot het je zichtbaarheid, maar zorgt het ook voor saamhorigheid binnen je organisatie. Het moet iets zijn waar iedereen die bij het bedrijf werkt trots op kan zijn. Iets waar iedereen samen achter staat. Heb jij het echt goed gedaan? Dan nemen sommige werknemers zelfs een tattoo van het bedrijf waar ze voor te werken.

Hoe kom je tot een heldere merkidentiteit?

In het begin van de presentatie spreekt Guus over de relatie tussen het merkverhaal wat ten grondslag ligt aan de visuele merkidentiteit. Als je een duidelijk merkverhaal hebt gevormd, kun je de visuele merkidentiteit bepalen. Hiervoor zijn talloze technieken en theorieën beschikbaar om aan te grijpen, maar centraal staat het opstellen van een sterke kern waarbij jij het merk ziet als een totaalbeleving.

Stel een styleguide of huisstijl document op. Bij het opstarten of rebranden van een merk is dit iets wat wij opstellen om de continuïteit van het merk te waarborgen. 

Hulp nodig bij het opstellen van jouw visuele merkidentiteit of denk je na over een rebranding? Bij alle opties kunnen wij jou uiteraard helpen door bijvoorbeeld een Stalsessie te houden. In een interactieve brainstorm gaan we achter jouw merkverhaal komen. Stuur ons gerust een berichtje!

contact