Tijdens StalTalks #2 vertelden onze specialisten over branding. Judith trapte af met haar presentatie over merkstrategie. Bekijk hieronder de presentatie van Judith! Onder de video vind je een korte samenvatting van haar verhaal.
Wil jij bij StalTalks #3 zijn? Schrijf je in via deze link.
Een merkstrategie is een ‘gut feeling’ van de consument over een product, service of organisatie. Jouw merk is niet wat jij zegt dat het is; het is wat anderen zeggen dat het is.
Om een goed merk te bouwen, moet je onderscheidend zijn. Onze hersenen hebben een soort filter dat ons beschermt tegen een informatie-overload. Onze hersenen registreren vooral afwijkende dingen. Dus: zorg dat je anders bent dan anderen!
Als bedrijf heb je een identiteit en met een merk straal je dit uit naar de buitenwereld. Een merk kun je zelf creëren. Een identiteit niet. Een identiteit is hoe je bent (je DNA) en je merk (hoe je over wil komen) kun je beïnvloeden door middel van marketing. Toch zijn deze nauw met elkaar verbonden en bepalen samen hoe jouw bedrijf in de markt ligt.
Een goede merkstrategie is de absolute basis van elk merk. Het doel van een merkstrategie is de juiste plek claimen in het hoofd en het hart van je doelgroep. Consumenten hebben veel keuze en weinig tijd. Ze moeten moeiteloos bepalen wat het verschil is tussen jouw bedrijf en dat van de concurrentie. Je kunt pas een overtuigend merk bouwen, als je weet wie je bent en waar je voor staat.
Maak een SWOT-analyse en ga in gesprek met huidige en potentiële klanten om te achterhalen hoe ze jou zien.
Bepaal je Big Hairy Audacious Goal! Wat is je droom? Zet de stip aan de horizon!
Wie zijn we en waar staan we voor? Gebruik hierbij de Golden Circle van Simon Sinek.
Dit is de visuele vertaling van alles waar je merk voor staat.
Wil je meer informatie over een merkstrategie? Of heb je hulp nodig bij het opstellen ervan? Stuur ons een berichtje! Laten we een bakkie doen, dan denken we met je mee.