Social advertising


Social advertising

Reclamestal

Social advertising: waar moet je op letten?

20/12/2018

Social advertising: waar moet je op letten?

Met het algoritme van de social kanalen zal je er toch aan moeten geloven… Social advertising is noodzakelijk geworden om mensen buiten je huidige fanbase te bereiken. Maar hoe adverteer je effectief en wat kan er het beste in de advertentie staan? In dit blog geven we je een aantal tips!

Tip 1: Stel je online doelgroep vast

Het is altijd belangrijk om je doelgroep vast te stellen. Voor social advertising is het éxtra belangrijk, omdat je dan gemakkelijk kunt targetten. Maar wat moet je dan precies weten van jouw doelgroep?

  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling etc.)
  • Geografische gegevens (woonplaats of locatie waar de doelgroep komt)
  • Interesses
  • Opleidingsniveau
  • Connecties met andere social pagina’s

Is je doelgroep heel breed? Probeer dan toch de doelgroep zo specifiek mogelijk te definiëren of splits de doelgroep op. Splits deze bijvoorbeeld op in leeftijd, interesses en geografische gegevens. Doordat je splitst, kan je je budget ook effectiever inzetten.

Tip 2: Spreek je doelgroep aan in de ‘see’ en ‘think’ fase

Wij werken hier in de stal volgens het see-think-do-care model van Google. We adviseren je dan ook te focussen op de See-fase en Think-fase. Maar wat houdt dat precies in?

See-fase

In deze fase richt je je op het bereiken van zoveel mogelijk mensen die binnen jouw doelgroep vallen. In deze fase heb je het eerste contact met de doelgroep. Maak dus een goede eerste indruk. Vertel wat je doet als bedrijf en waar je voor staat. Laat het publiek kennis maken met jouw merk en de sfeer van het merk.

Think-fase

In deze fase is de (potentiële) klant zich bewust van zijn behoefte en gaat op zoek naar informatie. Als jij je als merk al hebt laten zien in de See-fase, is de kans groot dat deze klant jou herinnert en vervolgens onderzoek doet naar jouw product of dienst. Wanneer deze klant op je website is geweest, kun je remarketing inzetten, waardoor jouw product of dienst steeds in zijn social feed terechtkomt. Vaak geldt dan de kracht van herhaling en is de kans groot dat deze klant in de Do-fase belandt; de aankoop.

Tip 3: Maak je doelen helder en meetbaar

Voordat je een advertentie gaat opzetten, is het belangrijk om het doel hiervan helder te hebben. Het doel is essentieel voor de vorm van de advertentie. Wil je meer verkeer naar de website? Dan moet er zeker een link in de advertentie die direct naar de juiste pagina gaat. Is het doel om een X-aantal producten te verkopen? Dan kan je beter een template kiezen waarin de producten gepresenteerd worden en gelijk aangeschaft kunnen worden. Zo heeft elk doel zijn eigen vormgeving nodig.

Tip 4: Zorg dat je in Google Analytics je doelen kunt bijhouden

Heb je een website? Dan is het altijd handig om ook Google Analyticste gebruiken. Meld je website of mobiele app aan bij Google Analytics! Je kunt hier precies bijhouden hoeveel mensen er op de website zijn geweest, hoe ze op de website zijn gekomen en hoe lang ze zijn gebleven. Je kunt dus ook bijhouden hoeveel mensen er via social media op de website zijn gekomen. Heeft jouw advertentie bijvoorbeeld het doel om meer offerteaanvragen te krijgen? Dan kan je dit als doel instellen in Google Analytics. Google houdt dan automatisch bij hoe vaak dit gebeurt. Op deze manier maak jij je doelen gemakkelijk meetbaar!

Tip 5: Schrijf activerende content

Als je een advertentie maakt, dan wil je ook dat er iets mee gebeurt. Je wil interactie genereren in de vorm van likes, reacties of klikken. Schrijf dus een activerende tekst zodat het publiek weet wat hij moet doen. We bedoelen natuurlijk niet dat je letterlijk moet zeggen dat ze het product moeten kopen… Verleid het publiek met een pakkende call-to-action.

Tip 6: Test de advertentie en stuur bij als dat nodig is

Wanneer je een advertentie plaatst op social media kan je bijhouden hoe de advertentie scoort. Zijn er genoeg klikken, is er genoeg verkeer naar de website, zijn er al producten verkocht? Is de looptijd van jouw advertentie een week? Check bijvoorbeeld elke 2 dagen hoe de advertentie scoort en stel de tekst, afbeelding of doelgroep bij als de resultaten niet voldoen aan de verwachting.

Tip 7: Maak gebruik van remarketing

We hebben het in tip 2 al even aangekaart; maar remarketing kan helpen de (potentiële) klant over te laten gaan tot actie. Je zou remarketing kunnen inzetten voor cross- en upselling, maar ook voor het introduceren van nieuwe producten. Om te beginnen kun je gebruikmaken van remarketing cookies op bepaalde pagina’s van je website. Plaats de cookie niet op de homepage of op pagina’s met een hoge bouncerate (dit kun je in Google Analytics zien). Zo vermijd je dat er bezoekers geretarget worden die niet relevant zijn. Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om remarketing in te zetten, maar dit is een goed begin!

Wil jij ook adverteren op social media en heb je nog wat extra hulp nodig na deze tips? Bel de Reclamestal dan snel!

contact