SEA vs. SEO


SEA vs. SEO

Reclamestal

SEA vs. SEO

19/07/2019

SEA vs. SEO

De tijd dat de website het visitekaartje was voor een bedrijf, is geweest. Een website moet nu meer zijn dan alleen een pagina met daarop de adresgegevens. Het zou een klantmagneet moeten zijn, waarmee je nieuwe klanten aantrekt. Maar wat nou als je website niet gevonden wordt?

Verschil

Er zijn twee manieren om te zorgen dat jouw website gevonden wordt; SEA en SEO. SEA staat voor Search Engine Advertising, SEO voor Search Engine Optimization. Het grote verschil is dat je bij de één adverteert en dus geld moet betalen (SEA) en bij de ander vooral focust op teksten van je website (SEO) en via een ‘natuurlijke’ manier gevonden gaat worden.

Wanneer SEO?

Je kunt het vergelijken met naar de sportschool gaan. Bij SEO ga je hard trainen en zul je zien dat je na een tijdje steeds gespierder wordt. Het opbouwen van spieren is een langdurig proces en je moet er hard voor werken. SEO gebruik je dus vooral als je op een ‘organische’ manier bezoekers wilt aantrekken.

Je optimaliseert je website door je teksten zo te schrijven, dat de juiste zoekwoorden in de tekst staan. Door meer teksten op je website te zetten zorg je voor een beter vindbaarheid in Google. Een interessante manier om te scoren met SEO is een blog. Schrijf eens over jouw vak en gebruik daarin de woorden waar je op gevonden wilt worden of waar jouw doelgroep juist op zoekt. Bedenk wel dat SEO niet snel scoren is. Op een organische manier de bezoekersaantallen laten groeien vraagt namelijk wel tijd en geduld.

En SEA dan?

Kun je niet wachten tot je resultaat boekt in de sportschool? Wil je er sneller uitzien als een bodybuilder? Dan wordt het tijd dat je hulpmiddelen gaat gebruiken (lees: anabolen). Als je snel resultaat wilt terugzien in de bezoekersaantallen van jouw website hoef je geen anabolen te gebruiken, maar raden we aan om met SEA aan de slag te gaan. Je adverteert via Google en betaalt per keer dat er op de link geklikt wordt. De prijs die je moet betalen hangt af van de concurrentie. Wordt er vaker gezocht op die zoekwoorden? Dan gaat de prijs die je per klik moet betalen omhoog.

Gebruik het samen

Als je net begint met het jouw klantenmagneet, dan is het slim om SEA en SEO te combineren. Je begint met advertenties en gaat ondertussen aan de slag met SEO. Als je meet (via de statistieken van je website) dat het organische verkeer toeneemt, kun je de advertentiebudgetten voor die zoekwoorden naar beneden bijstellen.

Help!

Kom je er zelf niet uit? Onze contentmarketeers en webanalisten helpen je graag om de resultaten van je website te verbeteren. Wil je meer hierover weten? Neem dan vooral contact met ons op.

contact