Meet jij het resultaat van online marketing? - Reclamestal

Meet jij het resultaat van online marketing?


Meet jij het resultaat van online marketing?

Reclamestal

Meet jij het resultaat van online marketing?

13/12/2019

Meet jij het resultaat van online marketing?

Veel bedrijven hebben een mooie website en zijn actief op social media, maar hebben geen idee wat het resultaat is van het harde werken. Toch kan het maken van een goede analyse veel nieuwe inzichten opleveren. Hoe je kunt starten met het meten van de resultaten van jouw online marketing inspanningen? We geven je tips!

Waarom moet je meten?

Het klinkt cliché, maar: meten is weten! Als je resultaat wilt krijgen uit jouw online inspanningen, zul je content moeten maken dat er bij jouw volgers in gaat als zoete koek. Wanneer je niet meet wat jouw berichten doen, zul je nooit jouw doelgroep leren kennen en zul je ze niet over de streep trekken met jou zaken te doen. Plan daarom een vast moment voor jezelf in waarbij je goed kijkt wat je de vorige periode (week, maand) online hebt bereikt en trek daar je conclusies uit. Wat doe je goed en wat kun je volgende periode anders doen?

Wil je weten wát je moet meten?

Website

De basis van online marketing strategie zou jouw website moeten zijn. Dit is de plek waar mensen overtuigd worden van jouw product of dienst en waar het koopproces zich verder ontwikkeld. Dan is het wel belangrijk dat deze website geoptimaliseerd is. Dit betekent dat je moet meten wat er goed gaat op jouw website, maar ook wat er juist fout gaat. Dat zijn namelijk dé punten waar je kunt verbeteren. Misschien kom je na het analyseren van jouw websitestatistieken er wel achter dat mensen de contactpagina niet weten te vinden of dat de bezoeker de website verlaat omdat de website te traag is.

Belangrijke gegevens om te meten:

  • Unieke bezoekers – Hoeveel unieke bezoekers bekijken jouw website?
  • Terugkerende bezoekers – Hoeveel bezoekers weten jouw website vaker te vinden?
  • Paginaweergaven – Hoeveel pagina’s worden er gemiddeld door elke bezoeker bekeken?
  • Bouncepercentage – Dit gaat over het aantal personen die jouw website na 1 pagina verlaten.
  • Waar komen bezoekers vandaan? – Socials, zoekmachine, letterlijk de URL van jouw site, of misschien SEA?
  • Conversie – Een website zonder conversie is en blijft een online visitekaartje. Een website moet zorgen voor aanvragen!

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief maken vraagt aardig wat tijd, maar is zeker de moeite om energie in te steken. Je kunt de klant direct bereiken, namelijk via hun e-mailadres. Net zoals bij een website kun je bij een nieuwsbrief meten hoe deze bekeken wordt. Het kan voorkomen dat een nieuwsbrief direct in de spambox van de ontvanger terecht komt, of dat de ontvanger de e-mail wel bekijkt, maar deze direct weer verwijdert zonder door te klikken. Bekijk goed welke onderwerpen jouw doelgroep interessant vindt en gebruik deze inzichten bij een volgende mailing.

Belangrijke gegevens om te meten:

  • Open rate percentage – Wordt jouw nieuwsbrief geopend?
  • Click rate percentage – Klikt de ontvanger ook door naar bijvoorbeeld jouw website?
  • Bounce percentage – Het aantal nieuwsbrieven dat niet aankomt bij de ontvanger
  • Interesse doelgroep – Welke artikelen vinden jouw ontvangers interessant?

Socials

Veel bedrijven ‘doen iets met sociale media’. Ze plaatsen af en toe iets op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of Pinterest, maar meten (en weten) niet óf hun doelgroep daar actief is. Daarnaast wordt ook niet gemeten wat hun doelgroep interessant vindt. Het zou zonde van de tijd zijn als je content aan het maken bent dat niet interessant wordt bevonden door jouw doelgroep. Kijk dus goed wie jouw doelgroep is, wie jouw volgers zijn (dit kan namelijk verschillen!) en wat ze willen zien.

Belangrijke gegevens om te meten:

  • Platform – Bekijk vooraf op welke platformen jouw doelgroep actief is.
  • Bereik – Hoeveel mensen bereik je met jouw berichten?
  • Reacties – Likes, reacties, nieuwe volgers. Hiermee kun je zien wat mensen van jouw berichten vinden.
  • Clicks naar website – Krijg je jouw achterban zover om ze daar te krijgen waar je ze hebben wilt? Klikken ze door naar jouw website?

Wij weten en meten wat jouw online marketing doet

Wanneer onze online marketeers jouw online marketing uit handen nemen, krijg je maandelijks een analyse met daarin de behaalde resultaten. Naast dat wij de resultaten analyseren, optimaliseren wij ook waar dat kan! Daardoor blijf jij als opdrachtgever op de hoogte van het resultaat van de content die we voor jouw bedrijf maken. Wij maken geen content voor het maken van de content, maar voor het resultaat. Klinkt dat goed, of klinkt dat goed? Neem snel contact met ons op en kom een kop koffie drinken in onze Bananenbar!

contact