Meest gemaakte fouten bij contentmarketing


Meest gemaakte fouten bij contentmarketing

Reclamestal

Meest gemaakte fouten bij contentmarketing

16/05/2019

Meest gemaakte fouten bij contentmarketing

Degenen die de effecten van contentmarketing hebben gezien, zijn verkocht. Contentmarketing kan voor een bedrijf een blijvende toestroom van werk zorgen. Als het goed gedaan wordt tenminste. Wat zijn nou de meest voorkomende fouten die ervoor zorgen dat het gewenste resultaat uitblijft? Wij vertellen je het in dit artikel!

Je doelgroep niet kennen

Ken je de uitspraak: ‘als je wilt winnen, moet je scoren’? Natuurlijk gaat dit over voetbal. Als je wilt scoren moet je weten waar je kunt scoren, aan welke kant van het veld het doel staat, waar je heen moet rennen en hoe je de tegenstanders moet ontlopen. Hetzelfde geldt ook voor contentmarketing. Ook hierbij moet je onderzoeken voor wie je schrijft en wat je doelgroep interessant vindt om te lezen. Een veelvoorkomende fout is dat deze doelgroep niet duidelijk is. Als je niet schrijft voor je eigen doelgroep, dan schrijf je voor de doelgroep van een ander. Je krijgt dan bezoekers die misschien helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Een voorbeeld: je bent niet de goedkoopste, maar levert de beste kwaliteit. Als je vervolgens veel over tarieven gaat schrijven, trek je bezoekers aan die de prijs heel belangrijk vinden. Als je niets uitlegt over wáárom jouw product of dienst duurder is dan je collega, kan het zo maar zijn dat de aanvraag niet doorgaat omdat de prijs zal tegenvallen.

Geen duidelijk doel

Als we bovenstaand voorbeeld nog eens gebruiken. Als niemand jou de spelregels van voetbal uitlegt, hoe weet jij dan wat je moet doen? Het doel bij voetbal is om de bal in het doel van je tegenstanders te schieten. Wat wil je precies bereiken met jouw content? Als je geen doel hebt, kun je content maken tot je een ons weegt, maar zal je nooit scoren.

Teveel willen zeggen

Waarschijnlijk heb je wel eens een werkstuk, scriptie of proefschrift moeten schrijven. Vaak kreeg je dan een maximaal aantal woorden of pagina’s, om te voorkomen dat degene die het moest controleren dagen moest gaan nakijken. Je moest goed nadenken over wat je wilde schrijven en alle overbodige tekst moest je schrappen. Dit geldt ook voor het maken van content. Bedenk van te voren goed wat je wilt vertellen en wijk daar niet van af. Keep it short and simple!

Geen touw aan vast te knopen!

Jij weet als geen ander wat je allemaal kunt vertellen over jouw vakgebied. Als je ervoor wilt zorgen dat wat je vertelt ook begrepen wordt door de bezoeker, moet je zorgen dat het te begrijpen is. Vertel een verhaal met een kop en een staart. Begin bij het begin, ga door naar het midden en sluit af met een eind. Dit klinkt logisch, maar vaak gaat dit toch fout.

Alleen maar zenden

Ken je van die mensen die op verjaardagen maar blijven praten over hun eigen leven? Hoe onaardig het ook klinkt, waarschijnlijk heb je een volgende verjaardag geen zin om de hele avond naar diezelfde persoon te luisteren. Het is namelijk ook wel eens leuk om zelf wat te vertellen. Bij contentmarketing werkt dit niet anders. Je publiek vindt het leuk om ook zelf eens wat te mogen vertellen. Stuur daarom niet alleen jouw berichten de wereld in, maar vraag ook eens wat de ander bezig houdt en wat ze ergens van vinden. Tip: als iemand de moeite neemt om ergens op te reageren, wees dan niet bang om hun bericht te beantwoorden. Zo ontstaat interactie.

Hulp nodig?

Onze contentmarketeers denken graag mee over contentmarketing. Neem contact met ons op, dan plannen we even een date in onze Bananenbar!

contact