Meer conversie? Maak je website gebruiksvriendelijk! - Reclamestal

Meer conversie? Maak je website gebruiksvriendelijk!


Meer conversie? Maak je website gebruiksvriendelijk!

Reclamestal

Meer conversie? Maak je website gebruiksvriendelijk!

10/06/2020

Meer conversie? Maak je website gebruiksvriendelijk!

Ziet jouw website er superfancy uit en staan de pagina’s bomvol leuke informatie? Maar haken je bezoekers snel af? Dan is je website misschien niet gebruiksvriendelijk genoeg. Een bezoeker weet immers binnen een paar seconden al of hij gaat vinden wat hij zoekt. Daarom is gebruiksvriendelijkheid key! In dit blog geven we je de tips & tricks hoe je je website volledig userfriendly maakt.

De gebruikersinterface

Deze interface is heel belangrijk voor de gebruiker. De elementen van de gebruikersinterface zijn bijvoorbeeld de muiswijzer, iconen, knoppen en invoervelden van de formulieren. Om te weten wat je doelgroep prettig vindt, moet je hier onderzoek naar doen. Welke website vinden zij fijn om te gebruiken en welke juist helemaal niet? Al deze informatie kan handig zijn voor jouw eigen interface.

Je kunt de gebruikersinterface vergelijken met een supermarkt. Als iemand heel lang naar het gewenste product moet zoeken en de juiste hulp niet krijgt, zal hij iets anders kopen of naar een andere winkel gaan. In het ergste geval komt hij niet meer terug, terwijl de supermarkt het gewenste product wel aanbiedt!

De vijf E’s van gebruiksvriendelijkheid

1. Effectiviteit

Hoe bereikt de bezoeker zijn doel? Denk bijvoorbeeld aan een het doen van een aankoop, offerteaanvraag of het maken van een afspraak. Een website is effectief als de bezoeker zijn doel met succes (en zonder gedoe) heeft voltooid.

2. Efficiëntie

Dit gaat over de handelingen die de bezoeker moet doorlopen om bij het doel te komen. Moet hij te veel stappen zetten, dan haakt hij sneller af. Bedenk altijd welke informatie je echt nodig hebt en welke stappen je eventueel kunt schrappen. Is het een terugkerende bezoeker? Dan kan het efficiënt zijn om zijn gegevens op te slaan zodat hij deze niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren.

3. Engaging

Kan de bezoeker met een goed gevoel het proces doorlopen? Dan is dit punt ook afgevinkt. Het proces kan nog eenvoudiger zijn door goede uitleg of widgets die vertellen wat je per stap moet doen. Je verhoogt engagement door duidelijke ondersteuning te bieden.

4. Error tolerant

De gebruikersinterface moet de bezoeker helpen om fouten te voorkomen. Daarom is een heldere interface super belangrijk. Als de bezoeker dan toch een foutje maakt, dan moet de website zo ingericht zijn dat deze makkelijk verholpen kan worden.

5. Eenvoudig leren

Zijn er universele elementen die een bezoeker al herkent? Denk bijvoorbeeld aan het winkelmandje. Die is bij elke website nagenoeg hetzelfde en dus herkenbaar voor de bezoeker. Kijk dus of je dit soort elementen in de website kunt verwerken en zorg dat de interface altijd consistent is. Die consistentie behoud je bijvoorbeeld door bepaalde knoppen altijd een bepaalde  kleur te geven en een bepaalde logica toe te passen in je navigatie.

Voldoet jouw website nog niet helemaal aan bovenstaande E’s? We maken graag een analyse van je website inclusief concrete actiepunten! Neem contact op via de rode button.

contact