Marketing in tijden van corona - Reclamestal

Marketing in tijden van corona

Reclamestal

Marketing in tijden van corona

31/03/2020

Marketing in tijden van corona

Het coronavirus houdt ons land en de hele wereld in de houdgreep. Mensen werken gedwongen vanuit huis of erger: zitten zonder werk. Veel branches liggen op hun gat en evenementen zijn tot in ieder geval 1 juni afgelast. Het CPB vreest een diepe recessie, met een economische krimp tot 7,7 procent.

Tegelijkertijd zien we ook veel positiviteit en mooie initiatieven ontstaan en is ons land nog nooit zo samenhorig geweest als nu. In tijden van crisis zien we door creativiteit mooie dingen ontstaan. Hoe zorg jij ervoor dat jij je hoofd boven water houdt? In dit artikel lees je of je moet investeren in marketing.

Investeren in marketing? Doen of niet?

In veel bedrijven, met name in het MKB, wordt marketing nog vaak als kostenpost gezien. Als je er zo naar kijkt, is het logisch om deze post te schrappen om geld te besparen. Maar is dat verstandig?

Om te beginnen is er geen eenduidige aanpak die voor iedere onderneming werkt. Wat jij je moet afvragen is: kun je leveren? De belangrijkste P in de marketingmix is die van Plaats. Oftewel: kun jij je product nog bij je klanten krijgen? En kun jij je beloften nog waarmaken?

We zien dat grote retailers om deze reden een stop zetten op campagnes en advertenties. Zo heeft Coolblue al zijn sea-campagnes gestopt om de vraag te kunnen reguleren en hun belofte ‘alles voor een glimlach’ te kunnen waarmaken. Andere grote retailers doen hetzelfde. Het blijven inzetten van marketing wekt namelijk de illusie dat je product ook daadwerkelijk verkrijgbaar is.

The Coca Cola Company stopt ook met alle commerciële uitingen van al haar merken, maar dan met een andere reden. De frisdrankgigant schenkt 120 miljoen dollar aan de hulpverlening in de getroffen gemeenschappen die de strijd voeren tegen COVID-19.

Dat grote merken hun marketing (deels) stopzetten, betekent niet dat jij hetzelfde moet doen. Wel zijn er tips die we je willen meegeven die je gaan helpen het beste resultaat uit je marketing te halen.

1. Neem je kanalen en budgetten onder de loep

Juist nu is het belangrijk om het optimale uit je kanalen te halen. Klinkt logisch, maar weet jij nu op te noemen welke kanalen voor de meeste bezoekers of conversies zorgen? Door nu te investeren in de kanalen die voor jouw organisatie het beste werken, zorg je ervoor dat je marketingbudgetten efficiënt worden ingezet.

Maak, voor zover je dat niet al gedaan hebt, een inventarisatie van de kanalen die je inzet: wat kost het je en wat levert het je op? Zet de kanalen naast elkaar en kies de kanalen die je het meest opleveren om in te investeren.

2. Blijf dicht op de bal

Nu de ontwikkelingen elkaar van dag tot dag en zelfs van uur tot uur opvolgen, is het zaak om ook op deze manier met je marketing om te gaan. Blijf dicht op de bal en houd het overzicht. Blijf dagelijks alles in de gaten houden. Of als je als marketingmanager werkt: vraag om een dagelijkse update van de cijfers en stuur bij waar nodig is. De vraag die ik aan het begin van dit artikel stelde, is hier relevant: “Kun je blijven leveren?”

3. Tijd voor content

Mensen zitten meer thuis zitten en spenderen ook meer tijd achter beeldschermen. Kortom: tijd voor content! Doordat men meer tijd heeft, hoeft content ook niet alleen maar snackable te zijn. Schrijf langere artikelen of maak langere video’s.

Deze periode van social distancing vraagt ook om andere manieren om je klanten te bereiken. Lever je een dienst dan is dit de tijd om educatieve content te maken. Heb je altijd al eens een webinar willen geven? Dit is je kans! We hebben een artikel geschreven om je op weg te helpen. Lees hier onze tips voor het geven van een webinar.

4. Vergeet je huidige klanten niet

Blijf je relaties onderhouden, juist nu. Blijf in nauw contact met je klant. Wat zijn de vragen die bij hen spelen? Op deze manier zorg je niet alleen voor een betere relatie als dit straks voorbij is, je krijgt ook waardevolle informatie en meer inzichten in je klanten. Het aantrekken van nieuwe klanten is in deze periode waarschijnlijk moeilijker dan normaal. In het werken met je bestaande klanten, kun je sturen op cross- en upselling.

Deze tips zijn gericht om jouw bedrijf door de crisis te loodsen. Maar de belangrijkste boodschap is deze: samen maken we het verschil! Kun jij je ergens voor inzetten met je bedrijf? Doe dat dan. Ga samenwerkingen aan en zet soms je commerciële belang opzij om het maatschappelijke belang te dienen. Blijf veilig, blijf gezond!

contact