Zó maak je impact met sales en marketing!


Zó maak je impact met sales en marketing!

Reclamestal

Zó maak je impact met sales en marketing!

31/10/2019

Zó maak je impact met sales en marketing!

Impact maken met sales en marketing: wie wil dat niet? Waar vroeger sales en marketing als twee losse afdelingen naast elkaar opereerden, is het nu belangrijk dat deze twee afdelingen samenwerken alsof ze één zijn. Hoe je dit doet? We helpen je een handje!

Gebruik het beste uit beide vakgebieden

De afdeling sales moet dus als een team gaan samenwerken met marketing. Je gebruikt het beste uit beide werelden om te zorgen dat er slim gebruik gemaakt wordt van informatie. De afdeling sales staat er om bekend informatie te hebben over de markt en de producten, terwijl afdeling marketing over het algemeen precies weet hoe zij topcontent kunnen maken. Hoe goed zou het zijn als je precies de juiste informatie hebt en deze kunt verpakken in betekenisvolle content? Je maakt content die er bij jouw doelgroep in gaat als zoete koek! Als dat geen nieuwe klant op gaat leveren, weten wij het ook niet meer!

Iedereen heeft een probleem

Iedereen heeft problemen en die moeten het liefst zo snel mogelijk opgelost worden. Vaak ga je dan op zoek naar iets of iemand die dit probleem op kan lossen. Als jij problemen kunt oplossen met jouw product of dienst, zul je data moeten verzamelen om erachter te komen wie die mensen zijn die jou bekijken en met welk probleem ze rond lopen. Je kunt deze data niet alleen gebruiken om ze te benaderen, maar ook om je contentstrategie hierop aan te passen. Mensen gaan met je in zee wanneer ze vertrouwen hebben dat jij hun probleem kunt oplossen. Wanneer jij in jouw content een antwoord kunt geven waarmee het probleem ineens kleiner lijkt dan het is, creëer je een gunfactor. Die heb je nodig: mensen moeten jou hun geld gunnen. Als je hun probleem maar kunt oplossen.

Weet door wie je bekeken wordt

Als je data wilt gebruiken voor jouw contentstrategie, kom je er al snel achter dat dit een doorlopend proces is van problemen constateren, content produceren, publiceren en vervolgens analyseren bij te sturen. Natuurlijk is de productie en publicatie van pagina’s, artikelen, video’s, whitepapers en e-books belangrijk, maar je moet vooral blijven meten wat er gebeurt met je content. Deze data kun je gebruiken bij het maken van nieuwe content. Goede tools om te meten wat mensen op jouw website doen, zijn Google Analytics en Leadinfo. In Google Analytics kun je veel informatie krijgen over hoe mensen op jouw website komen en welke content goed bekeken wordt. Als jouw bedrijf aan andere bedrijven verkoopt (B2B) is Leadinfo een goede tool. Leadinfo koppelt de websitebezoekers via hun IP-adres aan het register van de KVK. Hiermee kun je zien welke bedrijven jouw website hebben bekeken, welke pagina’s ze hebben bekeken en wat hun contactgegevens zijn. Je kunt zelfs zien in welke branche dit bedrijf actief is en hoeveel mensen er bij het bedrijf werken. Als bedrijven veel pagina’s van jouw website bekijken of meerdere keren op jouw website terug komen, lijkt het er op dat je een fan hebt. Wanneer bedrijven fan zijn van jouw website, heb je beet. Tijd om je salesteam op pad te sturen! De lead is niet meer ijskoud, want je weet al waar het bedrijf in geïnteresseerd is. Je hebt gelijk een gespreksonderwerp, omdat je weet wat het probleem is van je prospect.

Duidelijk verhaal, maar hoe begin je nou precies?

Structureer

Je kunt het beste beginnen met het aanwijzen van een team en af te spreken wat iedereen doet. Overleg wie de content maakt, wie de content controleert op spelling en kwaliteit. Daarna moet er ook nog iemand zijn die de stappen onderneemt nadat jullie beet hebben. Spreek af hoe vaak jullie bij elkaar komen om te overleggen. Doe dit het liefst op een vast moment.

Just do it

Het kan spannend zijn om met nieuwe dingen te beginnen, maar het beste advies is om gewoon te starten. Bereid je wel voor: je eerste resultaten zullen misschien nog niet zijn zoals je ze zou willen zien. Laat je hierdoor niet ervan te weerhouden om door te gaan. 

Stel doelen

In elk proces moeten meetbare doelen worden gesteld. Een belangrijk doel is dat de omzet vergroot wordt. Een grotere naamsbekendheid kan ook een doel zijn dat je kunt meten. Wist je dat een toename van directe bezoekers (mensen die letterlijk jouw URL hebben getypt) op jouw website betekent dat meer mensen jouw website en dus jouw bedrijf kennen?

Bespreek de doelen

Waar doelen gesteld worden, moet gekeken worden of de doelen behaald zijn. Bespreek tijdens het overleg de resultaten om te kijken of jullie op de goede weg zitten en stuur bij als dit nodig is. Kom er samen achter waar kansen liggen.

We helpen je graag!

De Reclamestal haalt graag de beste specialisten van stal om je te helpen. We denken graag met je mee om te zorgen dat je geen ijskoude acquisitie meer hoeft te doen. Neem je contact met ons op?

contact