Herkenbaar zonder logo


Herkenbaar zonder logo

Reclamestal

Hoe word je herkenbaar zonder logo?

08/05/2019

Hoe word je herkenbaar zonder logo?

Als je mensen vraagt wat een huisstijl is, denken zij vaak als eerste aan een logo. Een logo is toch de basis van een huisstijl? Zodra dit logo ergens op afgebeeld wordt, zal dit automatisch binnen de huisstijl passen, toch? Niets is minder waar: een huisstijl is veel meer dan alleen een logo.

Een huisstijl is wie jij bent

Bij het bedenken van een huisstijl ga je goed nadenken over wie jij bent als onderneming. Er zit een groot verschil tussen hoe een zelfstandige professional communiceert en hoe een multinational dat doet. Eén groot verschil is de omvang van het team: het zou vragen oproepen als je, in al je uitingen, jezelf voordoet als een groot bedrijf, terwijl je dat niet bent. Ook zal het voor mensen wennen zijn als ze op je website alleen maar met u worden aangesproken en in het echt getutoyeerd worden. Zoek dus een tone of voice uit die bij je past en wees hier consistent in.

Een huisstijl is wat je doet

De stijl die je gebruikt moet ook passen bij wát je doet. Een reclamebureau als Reclamestal gebruikt een andere stijl dan bijvoorbeeld een installateur. Een reclamebureau wil laten zien dat ze creatief zijn en mooie dingen maken, terwijl een installateur vooral betrouwbaar wil overkomen. De installateur mag best creatief zijn, maar uiteindelijk moet het leidingwerk vooral goed aangesloten zijn. Onder een koude douche staan is voor niemand leuk.

Een huisstijl is hoe je doet

Je zou denken dat een huisstijl een logo, briefpapier en een website je huisstijl is. Toch is een belangrijk gedeelte van een huisstijl ‘hoe je doet’. De website van een schilder kan nog zo strak in de verf staan, maar als de kwaliteit van het schilderwerk verre van strak is sla je toch de plank mis. Je hebt dan niet de website die bij jouw bedrijf past, maar bij die van een ander. Denk dus goed na over hoe jij je werk doet.

Een huisstijl is hoe je hiermee aan de slag gaat

We horen je denken: allemaal leuk en aardig, maar hoe gaan mensen mij herkennen? Het antwoord hierop is dat je bij alles wat je doet dezelfde stijl aanhoudt. Het hele plaatje moet kloppen. Daarna  gaan mensen je vanzelf herkennen.

We denken graag met je mee

De Reclamestal heeft al veel ondernemers geholpen met het uitdenken van hun huisstijl. We weten welke vragen we je moeten stellen, want dat is wat we doen: vragen stellen over jouw bedrijf. Wie ben je, wat doe je en hoe doe je dit? Daarna doet onze creativiteit het werk. Hebben we een date in onze bananenbar?

contact