Hoe verbeter je de UX van jouw website?


Hoe verbeter je de UX van jouw website?

Reclamestal

Hoe verbeter je de UX van jouw website?

04/10/2019

Hoe verbeter je de UX van jouw website?

Wanneer je wilt dat jouw website wat gaat opleveren, is het belangrijk dat je goed gaat kijken naar hoe de UX van jouw website is. UX staat voor User Experience, de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Hoe je die kunt verbeteren? Let op, want we geven je tips!

Wat is UX-optimalisatie?

Bij UX-optimalisatie ga je kijken naar hoe jouw website wordt gebruikt en hoe deze nóg beter gebruikt kan worden door de bezoeker. Wanneer je dit gaat doen zul je kritisch naar jouw eigen website moeten kijken, alsof je hem voor het eerst ziet. Wat zou jij storend vinden als je deze website voor het eerst zou zien? Hieronder vind je een aantal aandachtspunten die jou kunnen helpen om het gebruik van jouw website te verbeteren.   

Waar is jouw website voor bedoeld?

Het is belangrijk dat mensen er snel achter kunnen komen waar jouw website voor dient. Er is zelfs een 5 secondenregel voor: het moet in 5 seconden duidelijk zijn van wie de website is, wat diegene doet en waar de bezoeker op moet klikken. Dit kun je beschrijven, maar ook laten zien. Een logo laat vaak zien met welk bedrijf de bezoeker te maken heeft en met foto’s kun je duidelijk maken wat je precies doet. Zorg wel dat de foto’s dan ook bij jouw bedrijf passen. Foto’s zijn de basis voor de website jouw bedrijf. Gebruik zo weinig mogelijk stockfoto’s.

Responsive design

Inmiddels is het al jaren bekend dat een website niet alleen op een pc goed te bekijken is. Toch zijn er nog veel websites die het design hebben van een website uit de prehistorie. Een website moet responsive zijn. Dit houdt in dat deze zichzelf automatisch schaalt wanneer de website op een ander apparaat , zoals een smartphone of tablet, bekeken wordt. Dit scheelt een hoop in- en uitzoomen en daarbij is het ook aantrekkelijker voor zoekmachines. Zoekmachines zoals Google geven zelfs de voorkeur in de zoekresultaten aan websites die een goed, responsive design hebben. Naast dat de website fijner is om te bekijken, word je ook nog eens beter vindbaar.

Heldere navigatie

Vaak heeft een website meerdere pagina’s. Je hoopt natuurlijk dat een bezoeker zo veel mogelijk pagina’s bekijkt, omdat ze dan steeds beter kennis met jouw bedrijf maken en vervolgens contact met je opnemen of een product uit jouw webwinkel bestellen. Dan moet het natuurlijk wel snel duidelijk zijn hoe deze bezoekers op die pagina’s kunnen komen. Er wordt aangeraden om maximaal 7 of 8 hoofditems in je menu te hebben. Als dit er veel meer zijn wordt het er niet overzichtelijker op. Naast dat een menu niet te groot mag zijn, is het ook niet handig om meerdere menu’s te plaatsen op jouw website. Gebruik één menu en probeer daarin al jouw pagina’s te vangen.

Waar moet de bezoeker klikken?

In sommige websitedesigns kan het zijn dat het niet gelijk duidelijk is waar iemand moet klikken. Je kunt daarvoor gele bananen of call-to-actions voor gebruiken. Soms is het namelijk nodig om de bezoeker aan de hand te nemen en te vertellen wat de snelste weg naar een contact- of offerteaanvraag is.

Zorg dat de links werken

Zoals hierboven al beschreven: het is de sport om te zorgen dat bezoekers zo veel mogelijk pagina’s bekijken die aansluiten bij hun interesse. Zorg daarom dat als je schrijft over iets dat aansluit op content dat op een andere pagina staat, dat er een link wordt gelegd. Voor lezers die dit bericht bekijken, kunnen we de onderwerpen Online Marketing of Websites aanraden, of natuurlijk een ander blogartikel over hoe je jouw website kunt versnellen. De gouden tip hierbij: zorg wel dat deze links werken. Het zou zonde zijn als bezoekers naar een 404 pagina worden gestuurd. Dit betekent dat de link niet klopt (misschien een spelfout?) of dat de pagina verplaatst of zelfs verwijderd is.

Korte formulieren

Een formulier op een website kan verschillende doelen hebben. Het kan zijn dat een formulier ervoor zorgt dat er een offerte wordt aangevraagd of dat er een inschrijving op de mailinglist voor jouw nieuwsbrief wordt gedaan. Bij formulieren geldt: vraag niet meer informatie dan je nodig hebt. Bij een offerteaanvraag heb je natuurlijk wat meer informatie nodig dan bij een inschrijving voor een nieuwsbrief. Voor een offerteaanvraag is het handig dat je contactgegevens hebt, terwijl bij de inschrijving voor een nieuwsbrief zijn gegevens zoals een adres of een telefoonnummer waarschijnlijk overbodig. Dan zijn het enkel gegevens die de bezoeker extra moet invullen. Dit kan er toe leiden dat de bezoeker afhaakt.

Hoe kunnen mensen jou bereiken?

Last but not least: hoe kunnen mensen jou bereiken? De bezoeker houdt niet van zoeken, dus ook niet naar jouw gegevens. Dit moet in één oogopslag duidelijk zijn.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Het kan zijn dat je wel wat hulp kunt gebruiken. We helpen jou graag om jouw website te optimaliseren. Het kan zijn dat je met wat kleine ingrepen jouw website kunt verbeteren. Benieuwd naar hoe wij jouw website kunnen optimaliseren? Neem hieronder contact met ons op!

contact