Concepten bedenken


Concepten bedenken

Reclamestal

Hoe bedenk je een goed concept?

22/05/2019

Hoe bedenk je een goed concept?

Als je aan de slag wil met een nieuwe reclame-uiting, is het belangrijk dat je beslagen ten ijs komt. Voordat je gaat denken in middelen zoals een website of posters in bushokjes, moet je een concept bedenken. Dit is een creatieve oplossing voor een probleem / conflict. Hoe je tot een goed concept komt? Wij geven je een aantal tips.

Waar wil je naar toe?

Vaak als bedrijven naar een reclamebureau stappen, komen ze voor bijvoorbeeld een nieuwe website, huisstijl of campagne. Maar als je een groot effect wilt bereiken zul je eerst na moeten denken over waar je naar toe wilt. Bepaal dus een stip aan de horizon. Zorg voor een ‘duurzame stip’: een goed concept moet langer mee kunnen dan een enkele campagne. Met het ontwikkelen van dit concept kunnen we je zeker helpen!

Vragen stellen

Om een oplossing voor een probleem te vinden, zul je vragen moeten stellen. Wat staat er tussen jou en jouw stip op de horizon in? Het antwoord op die vraag legt bloot wat het probleem is. Hierna gaan we bedenken wat er gedaan moet worden om het probleem te verhelpen of te verminderen.

Keuzes maken

Als je vragen stelt, moet er vervolgens een keuze gemaakt worden. Zijn de keuzes gemaakt? Blijf hier dan achter staan. Als je tijdens een campagne ineens de boel omgooit, gaat het concept wankelen.

Ga uit van de doelgroep

Een veel gemaakte fout is dat een bedrijf iets van zichzelf terug wil zien. Een concept waar goed over na is gedacht, zou zelfs voor meerdere merken te gebruiken zijn. Het moet universeel en herkenbaar zijn voor de ontvanger. Een goed voorbeeld hiervan zijn de reclames van Telfort. Het concept met de ex-miljonair die in de crisis al zijn geld is kwijtgeraakt gaat al jaren mee en is nog steeds herkenbaar voor veel mensen. Zowel voor miljonairs als voor mensen die nog aan het sparen zijn. Het concept van deze reclames gaat niet over het verkopen van telefoons of abonnementen, maar over wat de ex-miljonair bezig houdt: van 140 miljoen euro op de bank, naar 1 euro in de bank!

Keep it simple

Een goed concept is simpel. Meestal bestaat dit uit één zin of zelfs één woord. Aan welk merk denk je aan als je hoort: ‘Wie is er niet groot mee geworden’, ‘4 uur’, ‘Even Apeldoorn bellen’ of ‘De bank anno nu’? Doordat het kort en krachtig is verwoord, is het makkelijk om te onthouden.

Controleer of het écht goed is

Als je een concept bedenkt wat meer vragen achterlaat dan dat er worden weggenomen, is concept niet goed genoeg. Wees bij het stellen van de vragen kritisch. Wanneer jij de vragen niet kunt beantwoorden, hoe moet de kijker dat dan doen? Is het concept zo klaar als een klontje? Dán mag je trots zijn op jezelf. Jij bent écht goed!

Concepten? We love concepten!

Concepten verzinnen is wat wij graag doen. Heb jij een team nodig om samen tot een tof concept te komen? Goede concepten hoeven echt niet uit een grachtenpand te komen! Contact je ons?

contact