Een webinar geven? Wij geven je 6 praktische tips!


Een webinar geven? Wij geven je 6 praktische tips!

Reclamestal

Een webinar geven? Wij geven je 6 praktische tips!

23/03/2020

Een webinar geven? Wij geven je 6 praktische tips!

Het zijn gekke tijden: trainingen, workshops, events gaan door het coronavirus niet door, maar verplaatsen zich naar online omgevingen. Een webinar is een prima middel hiervoor! Maar hoe geef je nou een goed webinar? Wij geven je 6 praktische tips!

Bereid het goed voor

Een webinar geven kun je vergelijken met het geven van een presentatie, maar dan online. Bereid het webinar voor zoals je gewend bent te doen bij een presentatie. Let er wel op dat interactie tijdens het vertellen van je verhaal lastig is en probeer dit te vermijden. Maak van tevoren een draaiboek, waarin je de onderwerpen vastlegt die je gaat behandelen. Voor jou kan het verhaal misschien logisch zijn, maar ook voor anderen moet het verhaal duidelijk zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Live of vooraf opnemen?

Je kunt ervoor kiezen om de video van tevoren op te nemen. Het voordeel daarvan is dat je de presentatie achteraf  kunt bewerken door te knippen en plakken of zelfs delen opnieuw kunt opnemen. Het voordeel van live een webinar geven, is dat interactie met je publiek mogelijk is. Het publiek kan je vragen stellen en deze kun je, net als bij een echte presentatie, beantwoorden.

Kies een moment uit wanneer je de vragen die binnenkomen beantwoordt. Bijvoorbeeld aan het einde van je presentatie of nadat je een onderwerp hebt behandeld.

Kies het juiste platform

Als je je presentatie goed hebt voorbereid, is het zaak om het juiste platform te kiezen. Er zijn verschillende platformen die je kunt inzetten voor het geven van een webinar. Voor de meeste oplossingen moet je betalen, sommige zijn gratis. Bij het kiezen van een platform moet je kijken naar wie je doelgroep is en of je ze wilt laten betalen. Wil je dat zoveel mogelijk mensen je video bekijken? Dan kun je je video via een social media kanaal zoals Youtube, Facebook, LinkedIn of Instagram (live) uitzenden.

Als je doelgroep zich van te voren moet inschrijven (en eventueel ervoor moet gaan betalen), kun je het beste een webinarprogramma gebruiken. Het voordeel van een inschrijving is dat je deze mensen (prospects!) na afloop kunt benaderen of je ze nog ergens mee kunt helpen. Misschien haal je er wel werk uit! Als je de video niet voor iedereen beschikbaar wilt stellen, kun je de video afgeschermd op Youtube zetten. Mensen moeten zich dan via een formulier op jouw website inschrijven en krijgen vervolgens een link toegestuurd waarmee ze toegang krijgen tot de video.

Voorbeelden van webinarprogramma’s

Er zijn verschillende programma’s beschikbaar. Ze hebben allemaal hun eigen voordelen. Benieuwd naar welke webinarprogramma’s je kunt gebruiken? Zoek uit welke het beste aansluit bij jouw wensen.

Gebruik de goede apparatuur

Het belangrijkste van het geven van een presentatie (en dus ook een webinar) is dat mensen je goed kunnen verstaan. Zorg dat je in een rustige ruimte zit of staat en schaf een (das/speld)microfoon aan. Dan weet je zeker dat jouw publiek je kan verstaan! Niets is vervelender dan naar een video luisteren met slecht geluid.

Ook een goede camera is belangrijk. Je kunt starten met de webcam die is ingebouwd in jouw laptop. Beter is om een externe webcam of camera te gebruiken die je kunt aansluiten op je laptop of pc. Let hierbij op de resolutie van de camera. Hoe hoger, hoe beter!

Als je vooraf de video gaat opnemen, kun je het beste een camera gebruiken. Professionele fotocamera’s hebben meestal ook een videostand waarmee je goede kwaliteit video’s kunt maken. Maar ook met een camera van een iPhone kom je al een heel eind.

Zoek het licht op

Eén van de belangrijkste aandachtspunten bij het opnemen van een video is licht. Je kunt nog zo’n goede camera gebruiken, maar als je licht niet goed is, kom je nog niet professioneel over. Als je zelf geen professionele lampenset hebt, kun je ook gewoon bij een raam gaan zitten. Daglicht is gratis!

Ga met je gezicht naar het raam toe zitten, anders creëer je tegenlicht en ben je juist niet goed te zien. Zoek wel een raam op waar de zon niet in kan schijnen. Het zou vervelend zijn als plotseling de zon doorbreekt en het net lijkt alsof je in een schijnwerper staat. Dat klinkt leuk, maar staat niet zo professioneel.

Promoot het webinar

Ok, dus je hebt het webinar goed voorbereid, het juiste platform gekozen, gebruikt goede apparatuur en hebt genoeg licht. Dan is er nog maar één ding dat ontbreekt: bezoekers! Deze bezoekers kun je trekken door het webinar te promoten op social media, een nieuwsbrief en op je website. Het voordeel van een webinar is dat je geen zaal hoeft te reserveren voor jouw training, je hoeft geen stoelen bij te schuiven wanneer er meer mensen komen dan gepland en er hoeven geen bezoekers te staan.

Toch kan het limiteren van het aantal kijkers of bezoekers van een webinar voordelen hebben. Je creëert hiermee exclusiviteit. Dit kan ervoor zorgen dat mensen die de webinar deze keer gemist hebben, de volgende keer maar al te graag jouw webinar willen volgen en zich alvast gaan inschrijven. Zo kun je ook weer data verzamelen.

Maak uw eigen enquête voor feedback van gebruikers

Start vandaag nog met het geven van jouw webinar

Nu ben je klaar om aan de slag te gaan met het geven van een webinar. Kom je er zelf niet uit of wil je het groots aanpakken? Wij helpen je graag! Wij werken regelmatig samen met filmmakers die jou kunnen helpen bij het produceren van video’s. Laat je even weten als we je kunnen helpen?

contact