Dit zijn de succes- en faalfactoren van online verkoop!


Dit zijn de succes- en faalfactoren van online verkoop!

Reclamestal

Dit zijn de succes- en faalfactoren van online verkoop!

07/04/2020

Dit zijn de succes- en faalfactoren van online verkoop!

Op dit moment wil iedereen online zichtbaar zijn. Velen doen dat in tijden van een crisis (zoals corona) vooral uit nood, maar dit is ook een leermoment voor iedere ondernemer! Veel mensen doen hun boodschappen online en ontdekken ook dat dit super handig is, waarschijnlijk blijven zij dit na de crisis doen. Dit is dus hét moment om mensen online aan je te binden. In dit blog vertellen we je meer over de succesfactoren van online verkoop, maar we waarschuwen je ook voor een aantal factoren waar je op kunt falen!

Succesfactor 1: Klant is koning!

Als het goed is, klinkt dit logisch. Bij online verkoop is dit belangrijker dan ooit! Waar je vroeger de focus legde op het product, zul je die focus nu moeten verschuiven naar de consument. Niet jij als bedrijf hebt de macht, maar de consument is aan zet. De online consument bepaalt wat zij bekijkt en waar zij het gewenste product koopt. Bedenk altijd dat ze met één klik weer van je site weg zijn.

Weet jij wat jouw klant wil? Welke informatie hij nodig heeft? En op welke manier hij dat het liefst ontvangt? Dit moet je weten om goed op de wensen van de klant in te kunnen spelen. Naast dat je je klant heel goed moet kennen moet je website aan een paar voorwaarden voldoen:

  • De navigatie moet helder en eenvoudig zijn.
  • Het bestelproces moet gemakkelijk zijn en snel. Anders haakt de klant af.
  • De mobiele versie moet perfect werken. Er wordt veel geshopt via de smartphone of tablet.
  • Een snelle laadtijd is essentieel. Duurt dit te lang, dan haakt de bezoeker af en komt hij niet snel terug. Check je laadtijd met Google PageSpeed Insights.

Succesfactor 2: Naamsbekendheid

Ben je al bekend bij je doelgroep of moet je vanaf nul beginnen? Als je een fysieke winkel hebt kan de voorbijganger zelf inschatten hoe betrouwbaar de winkel is door de uitstraling van het pand en het personeel. Online is dit veel moeilijker en moet je het hebben van de service, garanties en reviews. Zorg dus dat je de service en garantie kunt bieden die je belooft. Zeg je; ‘voor 23:00 uur besteld, morgen in huis’, dan moet dit daadwerkelijk zo zijn. Het kan natuurlijk voorkomen dat je dit af en toe niet kunt waarmaken. Zorg dan dat er een plan B is, krijgt de klant excuses met een korting voor de volgende keer? Dan kun je toch de service bieden, die je belooft.  

Heb je eenmaal het vertrouwen van je klanten? Dan komen ze sneller bij je terug.

Succesfactor 3: Wees relevant (en uiteindelijk onmisbaar)!

De gemiddelde online koper is goed geïnformeerd. Hij heeft in de meeste gevallen al onderzoek gedaan naar het product. Dat betekent dat jij, als online shop, altijd relevante en up-to-date informatie moet aanbieden. Zorg ook dat de informatie compleet is. Verkoop je kleding? Zorg dan dat alle productspecificaties ook te vinden zijn op de pagina. Wanneer je niet relevant bent en achterhaalde informatie op je site aanbiedt schrikt dit een bezoeker af en is de kans groot dat hij niet snel bij je terugkomt.

Uiteindelijk wil je onmisbaar zijn voor de consument. Wanneer zij iets willen weten over de branche of markt waar jij je bevindt, zorg dan dat ze als eerste aan jou denken. Dit bereik je door regelmatig en vooral relevante informatie te plaatsen.

Faalfactor 1: Je bent geen toegevoegde waarde

Er zijn tegenwoordig veel webwinkels die dezelfde producten aanbieden. Daarom is de toegevoegde waarde van jouw webshop of service éxtra belangrijk. De consument koopt niet bij jou om het product, maar bijvoorbeeld om de service die jij biedt.

Stel je voor; je hebt een nieuwe wasmachine nodig. Dan kun je naar de Media Markt gaan en kun je direct je nieuwe wasmachine mee naar huis nemen. Je kunt de wasmachine ook bij CoolBlue bestellen. Dan komen ze hem de volgende dag (of zelfs dezelfde dag) bij je thuis brengen, halen de oude wasmachine weg, installeren de nieuwe en nemen de oude ook weer mee. Dit zou een reden kunnen zijn om bij CoolBlue precies dezelfde wasmachine te kopen (al kost dat misschien paar tientjes meer).

Faalfactor 2: Denken vanuit product/dienst

Tegenwoordig is het lastig om het vertrouwen van de consument voor je te winnen. Daarom is het belangrijk om te focussen op de klant en niet op het product of de dienst die je verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan de zichtbaarheid in Google; ieder bedrijf wil daar bovenaan staan. Daarvoor zul je haarfijn moeten weten hoe jouw doelgroep zoekt. Welke vragen hebben zij? Op jouw website kun jij antwoord geven op die vraag, waardoor jij hoger kunt komen in Google. Denk vanuit je klant en niet vanuit je product!

Faalfactor 3: Je wilt of droomt teveel

Als ondernemer heb je vaak veel ideeën en wil je het zo perfect mogelijk uitvoeren. Bij de uitvoering is het mogelijk dat je vastloopt, doordat processen of mogelijkheden te geavanceerd worden. Je wilt het goed en perfect doen, maar dit is ook direct je valkuil. Wij adviseren om de basis vast te leggen en dit uit te voeren, wat is er echt nodig om je product te verkopen. In de optimalisatie fase (na livegang van je shop) kun je extra elementen toevoegen en de website geleidelijk aan geavanceerder maken. Dit biedt ook de mogelijkheid om te testen wat wel en niet werkt.

Heb jij je online verkoop nog niet op orde? Ga dan aan de slag met bovenstaande punten. Heb je op sommige vlakken advies of hulp nodig? Neem contact op voor een kennismaking en wie weet kunnen we jouw online verkopen laten stijgen!

contact