Welke online marketingvormen gebruik jij?


Welke online marketingvormen gebruik jij?

Reclamestal

Dé online marketingvormen die elke organisatie zou moeten gebruiken!

18/12/2019

Dé online marketingvormen die elke organisatie zou moeten gebruiken!

De kracht van online marketing

Online marketing is nog steeds het ondergeschoven kindje van veel organisaties. Dat is zonde, want er valt ontzettend veel uit te halen. Ten opzichte van offline marketing kun je bij online marketing bijvoorbeeld goed analyseren of het werkt. Hierdoor kun je snel en gericht bijsturen om nóg betere resultaten te behalen.

Ook is online marketing interactief, omdat je het gesprek met je doelgroep aan kunt gaan. Zo weet je precies wat hun behoeften zijn. Online marketing is een breed begrip, maar om het overzichtelijk te houden hebben we een aantal online marketingvormen uitgelicht.

1.      Contentmarketing

Content is een breed begrip. Wanneer we het hebben over content, hebben we het over tekst, beeld, video etc. Alles wat je schrijft en maakt voor je organisatie is content. Het kan op verschillende manieren verspreid worden. Door relevante content te maken zorg je ervoor dat de klant als eerste aan jou gaat denken (en niet aan jouw concurrent) wanneer ze jouw dienst nodig hebben. Het is dus goed om een contentstrategie te ontwikkelen om alles in goede banen te leiden. In deze strategie worden doelstellingen bepaald. Vervolgens bepaal je welke middelen je gaat inzetten om deze doelen te behalen. Als dit vast staat, ga je vastleggen wat de voorwaarden zijn waaraan de content moet voldoen.

Contentmarketing is de basis van alle andere strategieën, die je gaat uitwerken op het gebied van marketing. Wil je zelf al aan de slag met je contentmarketing? Lees dan ons stappenplan!

2.      Zoekmachinemarketing

Als we het hebben over zoekmachinemarketing, hebben we het over twee onderdelen; optimalisatie (SEO) en adverteren (SEA).

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimization. Goede SEO teksten op je website zorgen ervoor dat je beter vindbaar bent in de zoekmachines. Heb jij al eens kritisch naar je teksten gekeken? Waar een goede SEO tekst aan moet voldoen hangt af van een aantal factoren. Zo moet de tekst minimaal 300 woorden zijn, moeten er verschillende en relevante zoekwoorden in terugkomen, moet de tekst prettig leesbaar zijn en is het goed om links te verwerken in de tekst. Het zou helemaal effectief zijn als andere websites naar jou website linken. Dit heet linkbuilding!

SEO is een traject voor de lange termijn. Wanneer je dit gaat optimaliseren zie je niet direct resultaat. Het is belangrijk dat je relevante content blijft maken en op je website blijft plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van interessante artikelen op een blog. Google wil graag dat je actief blijft op je website. Bij deze marketingvorm moet je dus blijven investeren in de content van je website!

Zoekmachineadverteren (SEA)

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je bent ze vast al eens tegengekomen in de zoekmachines. Je herkent ze aan de groen omlijnde button met ‘Adv.’. Hieronder zie je een voorbeeld.

SEA campagne voor Signploeg

Waar je met SEO vooral relevante informatie op je website zet, ga je met SEA advertenties gericht op je doelstellingen en doelgroep adverteren. De advertenties kunnen heel specifiek ingezet worden. Stel de juiste doelgroep en zoekwoorden in en je bereikt in een rap tempo de juiste mensen. Elke keer als iemand op de advertentie klikt, betaal je een bepaald bedrag. SEA is de perfecte manier om je imago snel op te bouwen.

Meer weten over SEO en SEA? We hebben een uitgebreid blog geschreven over de verschillen, voordelen en nadelen van zoekmachinemarketing.

3.      E-mailmarketing

Ik hoor je denken; ”e-mails zijn toch achterhaald? Die leest niemand meer!”. Dat heb je dus helemaal fout! E-mailmarketing is levendiger dan ooit. Je kunt maandelijks een nieuwsbrief sturen van alle nieuwtjes over de organisatie, maar e-mails kunnen ook volledig worden geautomatiseerd op basis van de customer journey. Bij alle mails die je verstuurd zijn er een paar dingen die áltijd belangrijk zijn.

  • Val op! Er worden zoveel mails verstuurd, dus je moet opvallen. Dit kun je in eerste instantie doen door de onderwerpregel. Voeg hier ook emoticons aan toe, deze vallen meer op dan alleen platte tekst.
  • Wees relevant. Weet wat je doelgroep wil lezen en speel daarop in. Denk aan speciale dagen of specifieke onderwerpen die jouw doelgroep belangrijk vindt. Je moet testen wat werkt bij jouw ontvanger. Daarom is het belangrijk dat je goed kunt bijhouden hoeveel mensen je mails openen en ook doorklikken.
  • Maak de lezer nieuwsgierig en verras ze. Klinkt logisch misschien, maar je zult de lezer echt nieuwsgierig moeten maken door relevante content te maken. Heb je ze dan nieuwsgierig gemaakt en openen ze jouw mail­? Verras ze dan! Bijvoorbeeld met een speciale actie of nieuws waar ze blij van worden. Grote kans dat ze de volgende keer je mail direct openen!

Zo. Nu heb je alle online marketingvormen om aan de slag te gaan. Hebben we je toch wat overrompelt met deze informatie? Dan gaan we graag met je in gesprek om jouw doelstellingen te bespreken! Natuurlijk onder het genot van een heerlijk bakkie koffie. Wanneer zien we jou aan onze Bananenbar zitten?

contact