Blijf niet hangen in de Why!

Blijf niet
hangen in
de Why!

Reclamestal

Blijf niet
hangen in
de Why!

09/09/2021

Blijf niet
hangen in
de Why!

Combineer je DNA en merkbelofte voor de gouden aanpak van jouw business case

Hoe belangrijk is de why? Is het zo dat alleen wanneer je een scherp gedefinieerde why hebt, je een succesvolle business case hebt? Wij zetten onze vraagtekens erbij. Natuurlijk is het belangrijk om te weten waarvoor je elke dag je bed uit komt. Maar moet de why van Simon Sinek alles overschaduwen? Geld kan je why niet zijn, zegt hij. Maar waarom niet?

Het meest belangrijke is wat bij jou top of mind is. Velen hebben het boek Start with the why gelezen, maar strugglen enorm met het vinden van de perfecte why. Soms is het ook gewoon zo simpel dat niet iedereen zijn bed uitkomt om de wereld te verbeteren. Het is onzin dat je een slechte business case hebt wanneer je moeite hebt met het bedenken van de waarom-vraag. Er zijn namelijk een hele hoop varianten op deze aanpak die je enorm zullen helpen. Kijk naar je kernwaarden en stel een merkbelofte op. Daarmee zal je de wereld veroveren.

Modellen zijn niet zaligmakend

Vaak zijn modellen juist het tegenovergestelde. Ze kunnen je helpen, zeker. Maar zaligmakend zijn ze niet. Het kan zelfs de creativiteit neerhalen wanneer je niet overgaat tot actie. Je kent het gevoel wel: je start met iets nieuws, bijvoorbeeld de salsa. Alleen het lukt niet, maar wellicht past een andere dans beter bij je. Ooit gedacht aan de wals? Zo werkt het ook wanneer je te lang blijft hangen in de theorie en businessmodellen. Je komt er niet uit en raakt teleurgesteld in het proces. Je blijft hangen in de gedachte dat je iets niet goed doet, maar dat is dus niet waar. Gelukkig zijn er nog andere kapstokken waar je je business aan kunt ophangen.

Het is onzin dat je een slechte business case hebt wanneer je moeite hebt met het bedenken van de waarom.

Ga aan de slag met je waardestrategie

Want als je deze waardestrategie duidelijk hebt, volgt de rest. Jouw business case vormt de basis. Combineer dit met de juiste waardestrategie en jouw case komt tot leven. Treacy en Wiersema bieden drie strategieën aan. Aan jou als ondernemer de eer om te kiezen waarin je excelleert. Ga je voor Product Leadership zoals Apple waarin je altijd wilt excelleren in je product of zit je op het proces met Operational Excellence? Hiermee bied je de klant soepele en snelle processen aan. De derde optie is Customer Intimacy. De strategie van Coolblue: alles voor een glimlach. Natuurlijk, het is een samenspel aan het eind van de rit. Maar er is altijd één richting waarin jij excelleert. En dus onderscheidend bent.

Maak onderscheid met je DNA

Vanuit die strategie bouw je verder. Specifieer je DNA, want veelal zijn er ook andere bedrijven die leveren wat jij aanbiedt. Dat betekent dus dat jouw uniekheid vanuit een andere richting moet komen. Oftewel: je DNA. Weet je wat het fijne hiervan is? Dat is er gewoon al! Vat dat samen in een paar krachtige kernwaarden en je hebt de gedeelde waarden binnen jouw organisatie te pakken. Dit in combinatie met je waardestrategie is een gouden combinatie.

Merkbeloftes

Een kleine resume. Je hebt jouw waardestrategie gekozen en ook de kernwaarden staan op papier. Dat betekent dat we al bijna aan de slag kunnen. Er zijn nog twee kleine puntjes die we moeten afronden. We beginnen met de merkbelofte. Deze zitten boven je kernwaarden.

Merkbeloftes moeten triggeren, die moet je voelen en ze zijn te toetsen. Stel jouw merkbelofte op en neem het niet te nauw met de regels. Jumbo heeft de 7 zekerheden bijvoorbeeld. Tip: doe dit vooral samen. Wat vinden jullie belangrijk? We nemen Coolblue als voorbeeld. Zij gaan voor de ultieme klantbeleving en doen er alles aan om die glimlach te leveren. Dit klinkt misschien logisch, maar daar zet niet elke organisatie zich voor in. Beloftes doe je om je er aan te houden. Kom je je beloften niet na, dan doet dat pijn. Bij de klant en bij jou.

En als alles klopt, dan ademt iedereen dezelfde cultuur en boodschap uit. Ga ervoor dat iedereen hetzelfde verhaal vertelt en voelt. Dan trek je de klanten aan die dit aanspreekt. Extra bonus is dat je op een verjaardag geen standaard verhaaltje meer hoeft te vertellen over je werk. Wat wij vertellen? “Goede ideeën hoeven niet uit een grachtenpand te komen.” Aan ons als Stalgenoten om daar een eigen invulling aan te geven aan de hand van die merkbelofte.

Ga ervoor dat iedereen hetzelfde verhaal vertelt en voelt. Dan trek je de klanten aan die dit aanspreekt.

Hoe werkt dit bij de Stal?

Binnen de Stal draait het om de fun die je met elkaar hebt en leveren. Met je collega’s en met klanten. Dat is waar het in de kern om draait. Binding zorgt er namelijk voor dat je tot mooie eindproducten komt. Onze kernwaarden zijn daarom ook onderscheidende creatie, soepele processen en de ultieme klantbeleving. Daar zetten wij ons elke dag voor de volle 100% in. Om dit DNA te versterken en te laten zien aan de wereld, lanceren we binnenkort ons nieuwe online gezicht.

Ons merkverhaal

Amersfoort 1999.

Het begint met een passie voor creatie. De weg start ruw maar de wil om iedere dag iets beter te maken is groot. Een positieve vibe zorgt ervoor dat talent zich overal doorheen slaat. Geen kunstje dat op repeat staat. Humor als krachtig wapen en geen poespas. Rebelse creators vinden hun weg naar de Stal en sluiten aan. Krachten gebundeld! Betere grappen, scherpere concepten en unieke prestaties.

Goede ideeën hoeven echt niet uit een grachtenpand te komen.

Loop jij vast in de why? Dan is het tijd voor het definiëren van je merkbelofte! Er is meer dan de why. Meer weten? Wij denken graag met je mee, dus laten we eens een kopje koffie drinken. Dan gaan we samen aan de slag.

contact