Adverteren op Facebook: zo doe je dat! - Reclamestal

Adverteren op Facebook: zo doe je dat!

Reclamestal

Adverteren op Facebook: zo doe je dat!

19/10/2020

Adverteren op Facebook: zo doe je dat!

In een ander blog vertelde we je 4 redenen waarom je moet adverteren op Facebook. Zo kun je gericht jouw doelgroep targeten en zijn Facebook advertenties relatief goedkoop. Maar hoe stel je nou een goede advertentie op? In dit blog leggen we je dat stap voor stap uit!  

Advertentiebeheer

Allereerst open je het advertentiebeheer in Facebook. Het advertentiebeheer van Facebook bestaat uit 3 niveaus:

  • Campagne: hier bepaal je de doelen voor de campagne.
  • Advertentieset: hier bepaal je de doelgroep, planning en het budget.
  • Advertentie: hier geef je invulling aan een advertentie met tekst en media.

Tip van de Reclamestal

Bij de berichten op je bedrijfspagina vind je een knop ‘bericht promoten’. Gebruik deze niet. Met die manier van adverteren kun je doelgroepen niet specifiek maken en is de kans groot dat je een deel van je budget verspilt.

Campagne

Elke campagne begint met de campagnedoelstelling. Hier bepaal je dus welk doel je wilt behalen met de campagne en welke doelstelling hierbij past. In dit voorbeeld gebruiken we ‘verkeer’, omdat we zo veel mogelijk bezoekers naar de website willen krijgen.

Stap 1: Kiezen van je campagnedoelstelling

De verschillende doelstellingen hebben ook invloed op je uiteindelijke advertentie. Wanneer je bijvoorbeeld voor ‘verkeer’ kiest, zal je advertentie de Facebookgebruikers doorsturen naar een website. En wanneer je voor ‘leads genereren’ kiest, krijgen de gebruikers een leadformulier waarmee ze hun persoonlijke gegevens kunnen doorsturen naar jouw organisatie.

Tip van de Reclamestal

Op de website van Facebook leggen ze alle doelstellingen uit. Hier kun je nagaan welke doelstelling bij jouw campagne hoort. Ga naar de website.

Advertentieset

Stap 2: Het kiezen van de doelgroep

De optie voor het kiezen van doelgroepen is een van de redenen dat adverteren op Facebook zo populair is. Als je weet wie jouw doelgroep is, kan je deze heel gericht targeten. Denk hierbij aan: interesses, werk, demografie, koopgedrag, favoriete eten & drinken, politieke voorkeuren enzovoort.

In het voorbeeld hieronder targeten we bedrijfseigenaren tussen de 20 en 35 jaar oud die geïnteresseerd zijn in geiten, kippenhokken of honden.

Retargeting

Het is ook mogelijk om Facebookgebruikers te (re)targeten. Dit houdt in dat mensen die al eens op jouw website zijn geweest, de advertenties te zien krijgen. Dat is erg waardevol, want je weet al dat dit een potentiële koper is. De kans dat deze doelgroep conversies oplevert is aanzienlijk groot. Je kunt een retargeting aanzetten via ‘aangepaste doelgroep’.

Look-a-likes

Bestaande klantlijsten, websitebezoekers en mensen die interactie hebben gehad met jouw Facebookpagina kun je gebruiken om zogenaamde ‘look-a-likes’ te targeten. Dit zijn mensen  die lijken op jouw bestaande klanten. Facebook gebruikt hierbij dus bestaande data om de advertentie te laten zien aan mensen die lijken op jouw bestaande klanten. Deze functie kun je selecteren onder ‘vergelijkbare doelgroep’.

Tip van de Reclamestal

Ga eens testen met verschillende doelgroepen! Kijk wat het beste werkt en de beste resultaten oplevert; trial & error. Wanneer je de advertentieset en advertenties klaar hebt, kan je deze advertentieset dupliceren. Gebruik in deze kopie een andere doelgroep en leg de resultaten naast elkaar om te kijken wat het beste werkt.

Advertentie

Nu gaan we kijken naar de ‘voorkant’ van de advertentie. Naast de doelgroep die je gaat targeten, zijn de teksten en afbeeldingen die je gebruikt ook erg belangrijk om resultaat te behalen.

Stap 3: Advertentietekst & media

Bij de advertentie voeg je media toe. Dit kan een enkele afbeelding, een carrousel van meerdere foto’s of een video zijn. Bedenk goed welke doel en boodschap je wil overbrengen en welke media dit het beste overbrengt aan de Facebookgebruikers.

Probeer je media zo pakkend te maken zodat het de aandacht van de gebruiker trekt. De afbeelding of video is namelijk het eerste waar mensen naar kijken als ze door hun tijdlijn scrollen. Wanneer jouw afbeelding niet pakkend genoeg is, is de kans groot dat de meesten jouw advertentie direct doorscrollen.

Let erop dat de afbeelding niet te veel tekst bevat. Facebook kan de advertentie afkeuren als dit wel het geval is. Op de supportwebsite van Facebook vind je hier meer informatie over.

Advertentietekst

Voer vervolgens de tekst voor jouw advertentie in. Ook hier is het goed om gewoon eens te proberen en vooral te variëren. Probeer verschillende teksten uit en kijk welke het beste resultaat oplevert en dus het beste werkt voor jouw doelgroep. Tot slot is het belangrijk dat je altijd een CTA (call-to-action) toevoegt aan je advertentietekst. Je moet de lezer aansporen om actie te ondernemen!

Stap 4: Publiceren

Checken, checken, checken! Loop de campagne nog eens goed door zodat je zeker weet dat er geen fouten meer in de campagne zitten. Laat bij voorkeur een ander ernaar kijken. Als je er zelf mee bezig bent geweest, word je soms blind voor sommige foutjes. Check niet alleen de advertentietekst en de afbeelding, maar ook alle instellingen en opties.

Wanneer je er zeker van bent dat alles goed staat, kun je de campagne publiceren. Jouw advertentie zal eerst nog door Facebook gecontroleerd worden. Wanneer de advertentie is goedgekeurd, kun je resultaten gaan boeken!

Succes! Heb je nog vragen of hulp nodig bij het opzetten van een goede campagne? Wij helpen je graag. Geef je ons een belletje?

contact