Activeren met een doelgerichte campagne


Activeren met een doelgerichte campagne

Reclamestal

Activeren met een doelgerichte campagne

06/11/2018

Activeren met een doelgerichte campagne

Je hebt je organisatie op de kaart gezet, een herkenbare (huis)stijl neergezet en je bent klaar voor de volgende stap in het proces… Hoe zorg je er dan voor dat de organisatie tot leven komt? Met activatie zorg je ervoor dat je organisatie gaat leven onder de doelgroep.

Maak van je organisatie een ‘thuis’

Merkbeleving is het belangrijkste om de doelgroep te kunnen activeren. Als je mensen weet mee te nemen in jouw organisatie dan voelen ze zich sneller verbonden. Ruud Boer beschrijft in zijn metafoor heel goed hoe dit werkt.

Om van je huis een thuis te maken, is er meer nodig dan een leuke inrichting. Je moet er gaan wonen en gaandeweg worden er emoties gekoppeld aan het huis. Denk aan een wijnvlek in het vloerkleed, die doet je denken aan mooie avond. Of misschien een tandenborstel van een dierbaar persoon die af en toe komt logeren. Pas als waardevolle emoties zijn gekoppeld aan het huis, wordt het een thuis. Bron: Brand Design

Zo werkt dat ook bij een organisatie. Met activatie laat je de organisatie tot leven komen en creëer je emotionele beleving. Doordat die emoties aan de organisatie gekoppeld worden, wordt de organisatie relevant en geloofwaardig voor de doelgroep.

De campagne opzetten

DOELEN BEPALEN

Begin met het bepalen van je doelen. Je kunt niet zomaar een algemene campagne opzetten, dat is schieten met losse flodders. Probeer meetbare en realistische doelen op te stellen. Om een voorbeeld te geven: voor Debuut Horecabeheer- en ontwikkeling een campagne opgezet voor de Nationale Nachodag. Voordat er een concept bedacht werd, werden er doelen vastgesteld. 

CONCEPT UITWERKEN

Met deze doelen zijn we een creatieve brainstorm ingegaan. Doordat de doelen vastgesteld zijn en het thema bekend is, kun je gerichter een concept ontwikkelen. Voor Nationale Nachodag kwamen we zo op de Nachonale Loterij. Een actie waarbij je in de deelnemende restaurants bij elke Corona of een portie nacho’s een kraskaart kreeg. Kras je drie dezelfde prijzen? Dan kan je bij een volgend bezoek op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag de kraskaart inleveren en jouw prijs claimen. Geen prijs? Dan is er de mogelijkheid de kraskaart in te vullen en alsnog in te leveren, zo doe je mee voor de trekking van de hoofdprijzen.

Overzicht-campagne-items

Als we dan even terugkijken naar de doelen, dan zie dat we met alle doelen rekening hebben gehouden. De kraskaarten kreeg je alleen bij een Corona of een portie nacho’s. Je bent dan sneller geneigd een Corona meer te bestellen om je winkans te vergroten (besteding). Een prijs gekrast? Deze prijs kan je claimen op maandag t/m donderdag (volume) bij een volgend bezoek (frequentie).

RESULTATEN METEN

Leuk zo’n campagne en die doelen staan er ook mooi bij, maar levert het ook echt resultaat op? Dat is natuurlijk de belangrijkste vraag. Door de campagne te testen, bijvoorbeeld met A/B testen, kom je erachter welke aanpak het beste werkt. In de posters bijvoorbeeld hebben we getest met de hoofdprijzen; welke hoofdprijs spreekt het meeste aan.

De actie is op het moment van schrijven nog aan de gang, dus de precieze resultaten hebben we nog niet in handen. Maar wel is het opvallend dat de actie door foodbloggers word opgepakt.

insta-nachonaleloterij-foodbloggers

Resultaten meten aan de hand van de doelen is iets wat Debuut voor eigen rekening neemt. Zij kunnen gemakkelijk zien of het volume, de frequentie en de gemiddelde besteding omhoog is gegaan. Dit komt omdat het meetbare doelen zijn. Dat is heel belangrijk als je doelen op gaat stellen. Kijk of de doelen die je wilt behalen meetbaar, uitvoerbaar en dus realistisch zijn.

Hulp nodig bij het vaststellen van jouw doelen of de uitvoering van jouw campagne? Bel ons gerust! Onze staldeuren staan open.

contact