Tips & tricks voor betere contentmarketing


Tips & tricks voor betere contentmarketing

Reclamestal

8 tips voor betere contentmarketing

02/08/2019

8 tips voor betere contentmarketing

Als je aan de gang gaat met contentmarketing is het belangrijk dat je dit goed doet. Om jou op weg te helpen hebben we een aantal tips & tricks verzameld en in een artikel gestopt. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

Beeld, beeld en nog eens beeld

Gebruik altijd beeld, zeker op social media. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en waardoor beeld direct de aandacht trekt. Ook heb je letterlijk meer ruimte om iemand zijn scherm te pakken. Ben je zelf niet zo goed in mooie foto’s maken? Gebruik dan sites als pexels.com of www.unsplash.com voor mooi (rechtenvrij!) beeld. Met de app Canva, bewerk je je beeld relatief eenvoudig. Ook als je geen photoshopskills hebt.

Voorkom spelfouten

Zorg dat je geen spel- of typefouten maakt of dat je per ongeluk nog een interne notitie in de tekst hebt staan. Dat staat erg slordig en komt niet zo professioneel over. Ben je zelf niet zo goed met tekst en spelling? Er is vast iemand in je omgeving die even een snelle taalcheck kan doen.

Vermijd de “LIKE SHARE EN WIN!!!!!!!” acties

Niet alleen heel erg irritant, maar ook nog eens verboden door Facebook. Je mag geen functionaliteiten van iemand zijn eigen tijdlijn (delen dus) gebruiken als voorwaarde om iets te kunnen winnen. Niet meer doen dus! Afgesproken? Mooi.

Keep it short and simple

Schrijf je teksten voor social media kort en krachtig. De belangrijkste boodschap moet eigenlijk direct duidelijk zijn. Er is niet echt een vast aantal tekens, maar ga uit van ongeveer 3 regels. Op mobiel welteverstaan. Alles langer dan dat, wordt afgebroken. Het moet dan wel erg interessant zijn wil men nog verder klikken.

Lengte blog

Ga je bloggen? Probeer dan minimaal 300 woorden per blog te schrijven. We hebben allemaal weinig tijd, dus hele lappen tekst willen we ook niet. Kan het niet anders? Zorg dan dat de belangrijkste boodschap bovenaan staat! Voor de vindbaarheid is het overigens wel goed om af en toe een lang artikel te publiceren. Doe dus af en toe je best om een groot artikel te schrijven. Let hierbij wel op dat het interessant blijft om te lezen. Gebruik tussenkopjes zodat het artikel ook te ‘scannen’ is.

Werk vooruit

Wij proberen voor onze klanten en onszelf altijd een maandkalender te maken. Hoe gek het ook klinkt, dat maakt je juist flexibel én geeft heel veel rust. Zo zit er namelijk een stuk minder tijdsdruk op. Gebeurt er iets waar je direct op in wil haken? Dan kan je altijd wel schuiven met de content die je al gepland hebt staan. Gebruik een inhaakkalender en hang deze zichtbaar op je werkplek. Voeg aan alle bijzondere dagen ook jouw eigen agenda toe (afspraken, nieuwe lancering, deadlines etc.) en de content komt bíjna als vanzelf. Ook kan je een tool als Hootsuite of Loomly gebruiken om je content vooraf in te plannen op verschillende kanalen.

Geen ‘moetje’

Contentmarketing zou geen ‘moetje’ moeten zijn, maar een mindset. Als je er echt mee aan de slag gaat, neem je het ook mee in alles wat je doet. Bij elk project waar je mee bezig bent, een nieuwe klant, een leuke brainstorm, een nieuw product, een bijzondere klant, alles kan interessant zijn. Neem ons mee in het verhaal achter jouw bedrijf en in de dagelijkse dingen die je doet en deel vooral jouw kennis!

Last but not least: investeer tijd!

We zouden graag de magische oplossing bieden waarmee je binnen 1 minuut per week al je content maakt, maar zo werkt het helaas niet. Het helpt ook als je het zelf leuk vindt om te schrijven natuurlijk, dus ben jij dat niet? Zoek dan iemand anders die dat voor je kan doen. Maak iemand in jouw organisatie verantwoordelijk voor de content. Dat betekent ook niet dat diegene alles moet doen, maar wel dat hij of zij zorgt dat het gedaan wordt. Het kan ook helpen om een vast moment in de week te blokken in je agenda om hieraan te werken. Heb je eerder in de week ideeën opgedaan, noteer die dan zodat je in dat geblokte uurtje gelijk aan de slag kan.

Kunnen wij je helpen?

De Reclamestal zit vol met ontwerpers en (content) marketeers en helpen je graag om online te shinen. Neem je even contact met ons op?

contact