5 tips voor het activeren van een merk


5 tips voor het activeren van een merk

Reclamestal

5 tips voor het activeren van een merk

16/11/2019

5 tips voor het activeren van een merk

Wanneer je een merk in de markt wilt zetten, zul je iets moeten ondernemen waardoor de consument jouw merk leert kennen. Deze kennismaking noemen we merkactivatie. Hoe je dit doet? Wij geven tips!

Wat is merkactivatie?

Onder merkactivatie vallen alle uitingen die de consument in contact brengen met jouw merk. Het doel is om deze mensen loyaal te laten worden aan jouw merk. Mensen in beweging krijgen. Het gaat dan niet alleen om de persoon die je bereikt met jouw uitingen, maar deze persoon moet zo enthousiast worden en over jouw merk gaan praten met anderen. Een belangrijk onderdeel van een activatie is wat jij zelf vertelt over jouw merk en hoe zij jouw merk ervaren. Dit verhaal en de ervaring moet overeenkomen.

1. Maak het concreet

Waar je voor moet uitkijken bij het activeren van een merk is dat het doel te vaag blijft. Het is belangrijk dat je van te voren goed vaststelt wat je wilt bereiken. Alleen als je een stip aan de horizon hebt, kun je deze bereiken. Zorg dat het duidelijk is wat je wilt bereiken en vertel dit ook aan jouw team. Je kunt nog zo goed een campagne verzinnen, maar de neuzen van de mensen die het moeten gaan uitvoeren moeten in de goede richting staan. Neem ze daarom mee in wat de bedoeling is van de campagne en leg duidelijk aan hoe jullie denken dat doel te behalen.

2. Houd het meetbaar

Naast dat je de doelen goed moet formuleren, moeten ze ook meetbaar zijn. Als je doel niet meetbaar is, is hij lastig te behalen. Een activatiecampagne kan verschillende doelen hebben: extra verkopen, meer naamsbekendheid, of misschien ben je juist op zoek naar nieuw personeel. Wanneer het gaat om extra verkopen, kun je dit natuurlijk makkelijk meten door naar jouw omzet te kijken. Bepaal ook wat het stijgingspercentage zou moeten zijn. Wanneer is het doel behaald? Voor personeelswerving is het logisch om te meten in het aantal sollicitaties, maar met hoeveel sollicitaties ben je tevreden? Meer naamsbekendheid creëren kun je meten door het aantal bezoekers op je website. Bepaal ook hier wat het stijgingspercentage moet zijn!

3. Is het haalbaar?

Natuurlijk is het goed om ambitieus te zijn, maar wees realistisch! Stel je doel niet te laag in, maar ook zeker niet te hoog. Als je snel jouw doel bereikt geeft dit natuurlijk een goed gevoel, maar misschien heb je jouw doel dan te laag ingesteld. Het geeft natuurlijk géén goed gevoel als je niet eens in de buurt komt van jouw doelstelling. Wees daarom realistisch.

4. Zowel online als offline

Wanneer het doel (en de doelgroep) van jouw activatie duidelijk is, bepaal je welke middelen je gaat inzetten. Beperk je niet tot één middel. Het zou zonde zijn als je maar één middel in zet om jouw doelgroep in beweging te krijgen. Tegenwoordig is het belangrijk dat mensen online kennis maken met jouw merk, maar de kracht zit juist in het combineren van online en offline. Je richt dan niet alleen op de mensen die jou online vinden, maar je bereikt ook de mensen in het ‘echte leven’.

5. Wees creatief!

Bij merkactivatie is het de uitdaging om iets te verzinnen dat opvalt. Wees daarom creatief, gebruik humor (humor verkoopt!) en treed buiten de gebaande paden. Heb je hulp nodig om iets tofs te verzinnen? Schakel ons in! Onze creators zetten graag hun creativiteit in om jouw merk in de spotlight te zetten. Neem je hieronder even contact op?

Ben je trouwens nieuwsgierig wat de Koffieleuterij precies is (afbeelding bovenaan dit blog)? Hou dat gevoel vast: binnenkort meer hierover!

contact